رزومه وب سایت شخصی
QR


حسین ستار

حسین ستار

دانشیار

عضو هیئت علمی تمام وقت

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

گروه: الهیات و معارف اسلامی- علوم قرآن وحدیث

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه وب سایت شخصی
QR
حسین ستار

دانشیار حسین ستار

عضو هیئت علمی تمام وقت
دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی - گروه: الهیات و معارف اسلامی- علوم قرآن وحدیث مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

میل:sattar@kashanu.ac.ir

شبکه های اجتماعی مجازی):
ای دی تلگرام@hoseinsattar
اینستاگرام
:dr.hosein.sattar 
و    sattar.h.u

کانال تلگرام: https://t.me/sattarkashanu1

آدرس اسکایپ برای کلاسهای آزاد(ویژه دانشجویان دکتری قرآن و حدیث):

https://join.skype.com/NDultE4qn9u7

شنبه:(18-16:تاریخ حدیث)(علم رجال :18-20)
سه شنبه:(18-20:رجال/دانشجویان بین الملل)
چهارشنبه:(8-10:جوامع حدیثی)(جوامع حدیثی/دانشجویان بین الملل:16-18)

 

نمایش بیشتر

مقایسه رویکردهای تأویلی قاضی نعمان و عبدالرزاق کاشانی در آیات فقهی(بازخوانی تأویل الدعائم الاسلام و التاویلات)، حسین ستار

نویسندگاندکتر فاطمه حاجی اکبری - دکتر حسین ستار
نشریهمطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار2020-08-04
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

شاید در میان فرق بازمانده و مشهور اسلام، اسماعیلیان تمایل بیشتری به فهم باطنی قرآن از خود نشان داده باشند. ارتباط و شباهت برقرار کردن میان دو سطح ظاهر و باطن یا همان تأویل و معرفت قلبی از جمله مشترکات صوفیه و اسماعیلیه به شمار می‌رود. دو گروه در کنار اهتمام به برپاداشتن ظاهر شریعت، در پی کشف بواطن قرآن بوده و حتی در آیات فقهی نیز از تأویل بهره جسته‌اند. در دیدگاه صوفیه علم تأویل آیات منحصر در فرد خاصی نبوده و دستیابی به آن به جدیت در تهذیب و مراقبه بر می‌گردد، در حالیکه در فرقه اسماعیلیه تأویل مختص به افرادی است که در سلسه مراتب دعوت قرار می‌گیرند، به همین خاطر تأویل‌‌های این گروه بیشتر فرقه‌ای می‌نمایاند و در راستای تایید عقاید اسماعیلی است، در حالیکه تأویل‌های صوفیان بر تجربه‌ی شخصی افراد استوار و بیشتر با مقامات صوفیان تطبیق داده می‌شود. این پژوهش بر آن است، با بررسی تأویلاتِ فقهی قاضی نعمان مغربی (بنیان‌گذار فقه اسماعیلی) و عبدالرزاق کاشانی(اندیشمند اصیل عرفانی) اشتراک و افتراق‌ رویکردهای تأویلی ایشان را در پیوند فقه و عرفان استخراج و تببین کند.

لینک ثابت مقاله