رزومه وب سایت شخصی
QR


حسین ستار

حسین ستار

دانشیار

عضو هیئت علمی تمام وقت

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

گروه: الهیات و معارف اسلامی- علوم قرآن وحدیث

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه وب سایت شخصی
QR
حسین ستار

دانشیار حسین ستار

عضو هیئت علمی تمام وقت
دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی - گروه: الهیات و معارف اسلامی- علوم قرآن وحدیث مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

میل:sattar@kashanu.ac.ir

شبکه های اجتماعی مجازی):
ای دی تلگرام@hoseinsattar
اینستاگرام
:dr.hosein.sattar 
و    sattar.h.u

کانال تلگرام: https://t.me/sattarkashanu1

آدرس اسکایپ برای کلاسهای آزاد(ویژه دانشجویان دکتری قرآن و حدیث):

https://join.skype.com/NDultE4qn9u7

شنبه:(18-16:تاریخ حدیث)(علم رجال :18-20)
سه شنبه:(18-20:رجال/دانشجویان بین الملل)
چهارشنبه:(8-10:جوامع حدیثی)(جوامع حدیثی/دانشجویان بین الملل:16-18)

 

نمایش بیشتر

بازیابی میراث رجالی و روایی جبریل بن احمد فاریابی با تاکید بر رجال کشی

نویسندگانکوثر یوسفی نجف ابادی,روح الله شهیدی,محمد هادی یوسفی غروی,حسین ستار
نشریهمطالعات فهم حدیث
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارdate-error
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

تاریخ رجال شیعه پیش از اصول اولیه رجالی از جهات مختلف روشن نیست و هر آنچه هست مروری گذرا، و بنیاد نهاده بر حدس، بر درون مایه آنهاست. در راستای بازسازی منابع رجالی و نگارش تاریخ رجال شیعه، بازیابی آثار جبریل بن احمد فاریابی به عنوان یکی از اساتید خراسانی پر بسامد کشی صاحب یکی از اصول اولیه رجالی، مهم به نظر می‌رسد. این پژوهش با روشی توصیفی- تحلیلی و بهره‌گیری از شیوه‌هایی چون تحلیل اسناد و یافتن حلقه مشترک و تبیین روابط معنایی میان روایات سعی دارد تا شخصیت روایی و رجالی جبریل و آثار وی را بازیابی کند و الگو و مبنای وی در نقل روایات به عنوان یک رجالی نص‌گرای متقدم را کشف کند. بدین روی با ارزیابی روایات او از هریک از مشایخ استفاده وی از کتاب« الرجال» محمد بن عیسی به شکل سماع و« المذمومین و الممدوحین» محمد بن عبد الله بن مهران مشخص شد و گرایش او به اندیشه‌های کلامی محمد بن عیسی و مخالفت جبریل با دیدگاه کلامی و حدیثی زراره، بهره‌گیری از منابع غالی و عدم انتساب کتاب مفاخر الکوفة و البصرة به وی تبیین گردید. رویکرد وی به عنوان یک رجالی نص‌گرای مبنامند مشخص شد. کشی با توجه به شیوه تحدیث و اندیشه‌های جبریل غالبا از روایاتش در شرح روایات دیگر بهره‌برده و کمتر به نقد آن‌ها پرداخته است.