پایان نامه با عنوان حدیث ردالشمس
روایت ردالشمس با مضمون برگشت خورشید برای قضا نشدن نماز حضرت علی ع
مقدمه پایان نامه با عنوان «بررسی تاریخی سیر تطور دیدگاه عالمان مسلمان در حدیث ردالشمس»
روایت ردالشمس با مضمون برگشت خورشید برای قضا نشدن نماز حضرت علی ع، در جوامع روایی شیعه و بعضی از کتب روایی اهل سنت با طرق و راویان مختلف و متن های متفاوت نقل شده است. نویسنده پایان نامه با بررسی سندی و متنی روایات به این نتایج دست یافته است:
1. تمامی روایات به جز یک مورد مصداق روایت یا حدیث به معنای اصطلاحی آن نیست چرا که از معصوم نقل نشده است.
2. هیچ کدام از روایات جز یک مورد (طبرانی در معجم الکبیر) متصل نیست..
3. تمامی روایات مصداق حدیث مهمل است..
4. مجموعه روایات ردالشمس مضطرب است.
5. از مجموعه 33 راوی این روایات تعداد قابل توجهی از آنان مورد داوری رجالیان قرار نگرفته، تعدادی تضعیف شده و کسانی هم غالی یا جاعل معرفی شده اند.
برخی متکلمین مانند خواجه نصیر و علامه حلی ردالشمس برای حضرت علی(ع) را مصداق معجزه دانستهاند حال آنکه چنین نگرشی با تعریفی که از معجزه دارند تطابق ندارد.
از منظر علمی وقوع ردالشمس پدیده های طبیعی زیان باری به دنبال دارد که کمترین نتیجه آن نابودی حیات در کره زمین است. هر کدام از موافقان و مخالفان در اتخاذ دیدگاه خود متاثر از عوامل حدیثی، رجالی، تفسیری، ادبی و کلامی هستند؛ اما موافقان وقوع آن برای حضرت علی(ع) بیشتر از عامل تاریخی تاثیر پذیرفتهاند.
با توجه به اعتقاد به ضرورت عصمت برای انبیا و ائمه(ع)، احکام عقلی و دستآوردهای آن مثل علم و تجربه و نیز احادیث رسیده از معصومین(ع) مبنی بر اهمیت نماز و پیامدهای بیتوجهی به آن و آثار قضا شدن نماز وقوع ردالشمس را نمیتوان پذیرفت، نه در مورد حضرت سلیمان (ع) نه در مورد حضرت امیرالمومنین(ع). چرا که چنین پدیده ای اولاً با عصمت پیامبر(ص) و امام (ع) ناسازگار است. ثانیاً از منظر عقلی اگر چه گفتهاند محال نیست ولی امکان وقوعی ندارد. ثالثاً با قواعد علمی و نظم حاکم بر جهان هستی سازگاری ندارد.