ضرورت بازتحلیل نظریه‌مند شعر فارسی با رویکرد سبک‌شناسی کلامی (نمونه: مؤلفة امکان رؤیت خداوند در شعر نظامی گنجوی)

نویسندگانعباس شاه علی رامشه,رضا شجری,رضا روحانی,حسین قربانپور
نشریهمتن شناسی ادب فارسی
شماره صفحات۲۳
شماره مجلد۱۵
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۲/۱۰/۱۰
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

فرهنگ ایرانی اسلامی ما در طول ادوار روشن و تاریک خود، دست‌خوش تغییرات نظریه‌مند ازسوی دو اَبَرجریان تصوّف و کلام اسلامی بوده است. علم کلام که با انگیزة مستدل‌ساختن اصولِ دین، پای در زندگی انسانِ ایرانی نهاده بود، همة ابعاد فرهنگ ایرانی را از سیاست و شعر و ادبیات و ... در تأثیر و سیطره خود قرار داد. خراسان بزرگ و ماوراءالنهر قدیم که مهد و میزبان کلان‌فرقه‌های جبریه، معتزله، اشاعره، ماتریدیه، حشویه، مشبهه، کرّامیه، مرجئه و فِرَق شیعه بود، به‌ویژه تا قرن‌های چهار و پنج به معرکه‌ای برای منازعات مذهبی و تشتت آراء مبدّل شده بود. این منازعات مذهبی که گسترة عظیمی از صف‌آرایی‌های برون‌فرقه‌ای و درون‌فرقه‌ای را دامن می‌زد،‌ به‌تدریج در ذهن و زبانِ شاعران ایرانی نمود یافت و طیف رنگارنگی از باورهای نظریه‌مند را در شعرشان پدید آورد. متأسفانه مطالعات کلامی صورت‌گرفته در ادبیات فارسی تا روزگار ما از کلّی‌گویی‌های کلامی و پیش‌داوری‌ها مبرّا نبوده است. نویسندگان در این نوشتار برای پرهیز از کلّی‌گویی‌ها و نشان‌دادن انحراف از معیارهای اعتقادی فِرَق در شعر فارسی، «سبک‌شناسی نظریه‌مند با رویکرد کلامی» را معرّفی و پیشنهاد می‌کنند. از این نظر، مؤلفة اعتقادی «رؤیت خداوند» در بین فِرَق اسلامی را به بن‌مایه‌های فکری جزئی‌تری تقسیم کرده‌اند و ضمن بررسی تطبیقی عقاید فِرَق کلامی دربارۀ رؤیت، رابطة نظریه‌مند واژگان نشان‌دار و معنادار را در شعر حکیم نظامی با دو لایة دستوری و بلاغی نشان داده و مواضع کلامی حکیم نظامی را در حوزة «رؤیت خداوند در معراج» با عقاید ابوالحسن اشعری هم‌سو دانسته‌اند.

tags: نظریه سبک‌شناسی کلامی رؤیت الهی حکیم نظا