| نویسندگان | مرجان شریفی,رضا شجری,فاطمه سادات طاهری |
| نشریه | نقد ادبیات داستانی معاصر فارسی |
| شماره صفحات | ۷۵ |
| شماره مجلد | ۱ |
| ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | 1403/06/18 |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
در پایان کتب فارسی اوّل و دوم دبستان، فهرست معرفی کتابهای مناسب برای این دوپایه آمده است.
این فهرستها در اختیار تمام کودکان ایران قرار میگیرند و از آنجا که آموزشوپرورش این کتابها را
معرفی کرده است، مورد اعتماد والدین و دانشآموزان واقع میشوند. پژوهش حاضر به منظور
آسیبشناسی، نقد و تحلیل محتوای این دو فهرست صورت گرفته است. ابتدا فهرستها از نظر ساختاری
و ظاهری مورد نقد و بررسی قرار گرفته و سپس برخی ویژگیهای صوری و ساختاری کتابها با تکیه بر
پنجاه اثر تألیفی داستانی به روش تحلیل محتوا و با رویکرد توصیفی تفسیری بررسی شدهاند. با بررسی
کامل فهرستها از نظر ساختاری و ظاهری مشخص شد که این فهرستها فاقد نظم منسجم و سنجیده
هستند. معرفیکنندگان در ذکر نام کتابها، نویسندگان، مترجمان و ناشران دقّت کافی نداشتهاند.
% فهرستها حدود ده سال بدون تغییر و بهروزرسانی در پایان کتابهای فارسی آمده، چاپ اوّل 86
کتابها در دهۀ 70 است و نویسندگان، ناشران و تصویرگران دهههای اخیر در آن سهمی ندارند. تعداد
نویسندگان و تصویرگران مرد بیش از زنان است، اما شخصیت اصلی و بیشتر شخصیتهای فرعی
تأثیرگذار در داستانها مؤنث هستند.