نقد، تحلیل و آسیبشناسی فهرست آثار معرفیشده در کتابهای فارسی اول و دوم دبستان )با تکیه بر پنجاه اثر داستانی(

نویسندگانمرجان شریفی,رضا شجری,فاطمه سادات طاهری
نشریهنقد ادبیات داستانی معاصر فارسی
شماره صفحات۷۵
شماره مجلد۱
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۳/۰۶/۱۸
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

در پایان کتب فارسی اوّل و دوم دبستان، فهرست معرفی کتابهای مناسب برای این دوپایه آمده است. این فهرستها در اختیار تمام کودکان ایران قرار میگیرند و از آنجا که آموزشوپرورش این کتابها را معرفی کرده است، مورد اعتماد والدین و دانشآموزان واقع میشوند. پژوهش حاضر به منظور آسیبشناسی، نقد و تحلیل محتوای این دو فهرست صورت گرفته است. ابتدا فهرستها از نظر ساختاری و ظاهری مورد نقد و بررسی قرار گرفته و سپس برخی ویژگیهای صوری و ساختاری کتابها با تکیه بر پنجاه اثر تألیفی داستانی به روش تحلیل محتوا و با رویکرد توصیفی تفسیری بررسی شدهاند. با بررسی کامل فهرستها از نظر ساختاری و ظاهری مشخص شد که این فهرستها فاقد نظم منسجم و سنجیده هستند. معرفیکنندگان در ذکر نام کتابها، نویسندگان، مترجمان و ناشران دقّت کافی نداشتهاند. % فهرستها حدود ده سال بدون تغییر و بهروزرسانی در پایان کتابهای فارسی آمده، چاپ اوّل 86 کتابها در دهۀ 70 است و نویسندگان، ناشران و تصویرگران دهههای اخیر در آن سهمی ندارند. تعداد نویسندگان و تصویرگران مرد بیش از زنان است، اما شخصیت اصلی و بیشتر شخصیتهای فرعی تأثیرگذار در داستانها مؤنث هستند.

tags: نقد و آسیبشناسی، داستانهای کودکان، کتابهای فارسی اوّل و دوم دبستان.