Authors | فاطمه سادات طاهری,الهام گلی فینی |
---|---|
Journal | فنون ادبی |
Page number | ۴۷ |
Volume number | ۱۵ |
IF | ثبت نشده |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۲/۰۹/۰۱ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
مقالۀ حاضر برجستهسازیهای زبانی در اشعار آیینی سید حمیدرضا برقعی (۱۳۶۲) را برمبنای الگوی زبانشناختی جفری لیچ (۱۹۳۶- ۲۰۱۴) بررسی میکند. اشعار آیینی برقعی بهسبب برخورداری از عوامل برجستهسازیهای زبانی - شامل هنجارگریزی و توازن- در بین آیینیسرایان معاصر امتیازات خاصی دارد؛ ازاینرو نگارندگان بهشیوۀ تحلیلیتوصیفی مبتنی بر متن اشعار برقعی با پاسخ به این پرسشها که کدام مؤلفههای برجستهسازی در شعر برقعی دیده میشود، وی در بهکارگیری کدام عناصر مهارت بیشتری از خود نشانداده و برجستگیهای زبانی او در راه انتقال عاطفه و اندیشههای شاعر چقدر مؤثرند؟ کوشیدهاند برجستهسازیهای زبانی شاعر را طبق الگوی زبانشناختی «جفری لیچ» تبیین کنند. بررسیهای انجامشده نشان میدهد برقعی از مؤلفههای هنجارگریزی و قاعدهافزایی (توازن) در شعر خود استفاده کرده است و هنجارگریزیها و توازنهای معنایی در شعر وی بر دیگر مقولههای هنجارگریزی و قاعدهافزایی افزونی دارند. برقعی از بین هنجارگریزیهای معنایی بهترتیب انسانپنداری و جسمپنداری ازطریق شگردهای استعاره، کنایه و تشبیه را بیش از دیگر عناصر بهکار برده است و از بین شگردهای قاعدهافزایی، عناصر حاصل از مشابهت نسبت به عناصر حاصل از تضاد بسامد بیشتری دارند؛ پس میتوان گفت عوامل برجستهسازیهای زبانی در کنار زبان فصیح و روان شاعر، نشاندهندۀ برخورداری شاعر از توانایی بهکارگیری قابلیتهای متنوع زبانی و اعتلای جایگاه شعر اوست.
tags: الگوی زبانشناحتی لیچ برجستهسازی هنجارگریزی قاعدهافزایی (توازن) اشعار آیینی سید حمیدرضا برقعی