رزومه
QR


فاطمه سادات طاهری

فاطمه سادات طاهری

دانشیار

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

گروه: زبان و ادبیات فارسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
QR
فاطمه سادات طاهری

دانشیار فاطمه سادات طاهری

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی - گروه: زبان و ادبیات فارسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

۱۸- ۱۶

۱۶- ۱۴

۱۴- ۱۲:۳۰

۱۲- ۱۰

۱۰- ۸

ایام هفته

نگارش فارسی

قصاید ناصرخسرو

راهنمایی مشاوره دانشجویان ارشد

مکتب­های ادبی

مطالعه و پژوهش

شنبه

مطالعه و پژوهش

مشاوره و راهنمایی دانشجویان

راهنمایی مشاوره دانشجویان ارشد

خاقانی و نظامی ارشد

مخزن­الاسرار نظامی

یکشنبه

مطالعه و پژوهش

ساعت فرهنگی

جلسه گروه

راهنمایی  و مشاوره دانشجویان دکتری

زبان تخصصی 1

دوشنبه

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

راهنمایی مشاوره دانشجویان دکتری/

راهنمایی  و مشاوره دانشجویان دکتری

قواعد نگارش ارشد

سه شنبه

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

راهنمایی مشاوره دانشجویان با وقت قبلی

مطالعه و پژوهش

چهارشنبه

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

پنجشنبه

 

 

My affiliation

دانشکده: ادبیات و زبان های خارجی                    گروه آموزشی: زبان و ادبیات فارسی

نام و نام خانوادگی: دکتر فاطمه سادات طاهری                           

    تلفن داخلی:     03155912719

تلفن همراه و حضور در فضای مجازی ایتا: 09162298327

نمایش بیشتر

معرفی، نقد و آسیب‌شناسی فهرست آثار معرفی‌شده در پایان کتابهای فارسی اوّل و دوم دبستان (با تکیه بر پنجاه اثر تألیفی)

نویسندگانمرجان شریفی,رضا شجری,فاطمه سادات طاهری
نشریهماهنامه علمی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
شماره صفحات۵۷
شماره مجلد۱۸
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار1404/01/18
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

زمینه و هدف: در پایان کتب فارسی اوّل و دوم دبستان، فهرست معرفی کتابهای مناسب برای این دوپایه آمده است که میتواند یکی از راهکارهای مفید برای ایجاد انگیزۀ مطالعه در دانش‌آموزان باشد. این فهرستها در اختیار تمام کودکان ایران قرارمیگیرد و از آنجا که آموزش وپرورش کتابها را معرفی کرده است، مورد اعتماد والدین و دانش‌آموزان واقع میشود. پژوهش حاضر به منظور آسیب‌شناسی، نقد و تحلیل این دو فهرست‌ صورت‌ گرفته ‌است. ابتدا فهرستها از نظر ساختاری و ظاهری مورد نقد و بررسی قرارگرفته و سپس برخی ویژگیهای صوری و ساختاری کتابها با تکیه بر پنجاه اثر تألیفی بررسی شده است. روش ها: روش تحقیق در این پژوهش به شیوۀ تحلیل محتوای کمی- کیفی با رویکرد توصیفی-تفسیری و گردآوری اطلاعات از طریق اسنادی، کتابخانه ای و فیش‌برداری است. یافته ها: با بررسی کامل فهرستها از نظر ساختاری و ظاهری مشخص شد که این فهرستها فاقد نظم منسجم و سنجیده هستند و معرفی‌کنندگان در ذکر نام آثار، نویسندگان و ناشران دقّت کافی نداشته اند. فهرستها‌ حدود ده سال بدون تغییر و به روزرسانی در پایان کتابها آمده و چاپ اوّل 86% کتابها در دهۀ هفتاد است. تعداد آثار تألیفی بیش از ترجمه و تعداد نویسندگان و تصویرگران مرد بیش از زنان است. در مورد قطع کتابها تنوع چندانی وجود ندارد و بیشتر کتابها در قطع خشتی که برای کودکان مرسوم است، به چاپ رسیده اند. نتیجه گیری: اصل موضوعِ معرفی کتابهای مناسب برای دانش آموزانی که به تازگی خواندن و نوشتن را آموخته اند، امری بسیار پسندیده و جالب توجّه است؛ اما به نظرمی سد که معرفی کنندگان آنچنان که شایسته است در این امر، اهتمام نداشته اند. بی دقتی در ذکر عناوین و افراد، معرفی آثار، تنها مربوط به دهه های گذشته، میتواند نشان از این امر باشد. توجّه نکردن به گوناگونی علایق و سلایق کودکان و نداشتن تنوع در زمینه های مختلف، از دیگر ایرادات این فهرستهاست. با توجّه به نتایج پژوهش انتظارمیرود که معرفی آثار فاخر از نویسندگان توانمند دهۀ اخیر و آثار نویسندگان زن، بیش از پیش موردتوجّه قرارگیرد.