رزومه
QR


فاطمه سادات طاهری

فاطمه سادات طاهری

دانشیار

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

گروه: زبان و ادبیات فارسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
QR
فاطمه سادات طاهری

دانشیار فاطمه سادات طاهری

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی - گروه: زبان و ادبیات فارسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

۱۸- ۱۶

۱۶- ۱۴

۱۴- ۱۲:۳۰

۱۲- ۱۰

۱۰- ۸

ایام هفته

نگارش فارسی

قصاید ناصرخسرو

راهنمایی مشاوره دانشجویان ارشد

مکتب­های ادبی

مطالعه و پژوهش

شنبه

مطالعه و پژوهش

مشاوره و راهنمایی دانشجویان

راهنمایی مشاوره دانشجویان ارشد

خاقانی و نظامی ارشد

مخزن­الاسرار نظامی

یکشنبه

مطالعه و پژوهش

ساعت فرهنگی

جلسه گروه

راهنمایی  و مشاوره دانشجویان دکتری

زبان تخصصی 1

دوشنبه

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

راهنمایی مشاوره دانشجویان دکتری/

راهنمایی  و مشاوره دانشجویان دکتری

قواعد نگارش ارشد

سه شنبه

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

راهنمایی مشاوره دانشجویان با وقت قبلی

مطالعه و پژوهش

چهارشنبه

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

پنجشنبه

 

 

My affiliation

دانشکده: ادبیات و زبان های خارجی                    گروه آموزشی: زبان و ادبیات فارسی

نام و نام خانوادگی: دکتر فاطمه سادات طاهری                           

    تلفن داخلی:     03155912719

تلفن همراه و حضور در فضای مجازی ایتا: 09162298327

نمایش بیشتر

مقایسۀ آموزه های فرزندپروری مسئولانۀ عنصرالمعالی، خواجه نصیر طوسی، سعدی و واعظ کاشفی با سبک‌های فرزندپروری بامریند

نویسندگانفاطمه سادات طاهری
نشریهمتن شناسی ادب فارسی
شماره صفحات۴۵
شماره مجلد۱۷
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار1404/01/31
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

مقالۀ حاضر شیوه‌های فرزندپروری عنصرالمعالی، خواجه ‌نصیر طوسی، سعدی و ملاحسین واعظ کاشفی را در قابوس‌نامه (475)، اخلاق ناصری (633)، گلستان (656) و اخلاق محسنی (900) برطبق سبک فرزندپروری مسئولانه (اسلامی) بررسی‌ و با سبک‌های فرزندپروری بامریند (1927م.) مقایسه‌ می‌کند. نگارنده با بررسی توصیفی- تحلیلی این موضوع در آثار این چهار متفکر مسلمانِ متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی بر مبنای نظریۀ فرزندپروری مسئولانه اسلامی و مقایسه با نظریۀ بامریند با پاسخ به این پرسش‌ها که نویسندگان این آثار دربارۀ فرزند‌پروری چه آموزه‌هایی را تبیین ‌کرده‌اند؟ برای تعلیم این آموزه‌ها چه شیوه‌هایی را به ‌کار گرفته‌‌اند؟ و وجوه تشابه و افتراق فرزندپروری آنها با دیدگاه‌های بامریند چیست؟، تبیین‌ می‌کند شیوۀ فرزندپروری هر چهار نویسنده بر مبنای دیدگاه‌های اسلامی و وحیانی و از نوع مسئولانه با تکیه بر اصول اخلاق اسلامی و فطرت الهی انسان است که البته از فرهنگ و آداب‌و‌رسوم روزگار ایشان نیز اثر پذیرفته‌ و تا‌اندازه‌ای به سبک مقتدرانۀ بامریند نزدیک است. عنصرالمعالی با بیان تجارب شخصی همراه با تمثیل و استشهاد و خواجه ‌‌نصیر با شیوۀ علمی و فلسفی به شیوۀ مستقیم و جزئی‌نگر به تعلیم آموزه‌های فرزندپروری پرداخته‌اند؛ درحالی‌که سعدی و کاشفی از تمثیل و حکایت و شیوۀ غیرمستقیم و کلی‌نگر استفاده ‌کرده‌اند و کاشفی به ‌دلیل ماهیت سیاسی اندرزنامه‌اش کمتر از دیگران به این موضوع توجه‌ کرده‌‌ است.