رزومه
QR


فاطمه سادات طاهری

فاطمه سادات طاهری

دانشیار

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

گروه: زبان و ادبیات فارسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
QR
فاطمه سادات طاهری

دانشیار فاطمه سادات طاهری

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی - گروه: زبان و ادبیات فارسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

۱۸- ۱۶

۱۶- ۱۴

۱۴- ۱۲:۳۰

۱۲- ۱۰

۱۰- ۸

ایام هفته

نگارش فارسی

قصاید ناصرخسرو

راهنمایی مشاوره دانشجویان ارشد

مکتب­های ادبی

مطالعه و پژوهش

شنبه

مطالعه و پژوهش

مشاوره و راهنمایی دانشجویان

راهنمایی مشاوره دانشجویان ارشد

خاقانی و نظامی ارشد

مخزن­الاسرار نظامی

یکشنبه

مطالعه و پژوهش

ساعت فرهنگی

جلسه گروه

راهنمایی  و مشاوره دانشجویان دکتری

زبان تخصصی 1

دوشنبه

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

راهنمایی مشاوره دانشجویان دکتری/

راهنمایی  و مشاوره دانشجویان دکتری

قواعد نگارش ارشد

سه شنبه

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

راهنمایی مشاوره دانشجویان با وقت قبلی

مطالعه و پژوهش

چهارشنبه

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

پنجشنبه

 

 

My affiliation

دانشکده: ادبیات و زبان های خارجی                    گروه آموزشی: زبان و ادبیات فارسی

نام و نام خانوادگی: دکتر فاطمه سادات طاهری                           

    تلفن داخلی:     03155912719

تلفن همراه و حضور در فضای مجازی ایتا: 09162298327

نمایش بیشتر

« بررسی آداب و رسوم خانقاهی در متون منثور متصوفه تا قرن هفتم هجری»

نویسندگانفاطمه سادات طاهری-زهرا کوچکی سنجانی
نشریهمطالعات عرفانی دانشگاه کاشان
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۴
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

در دوره¬های اولیه تشکیل تصوف بتدریج صوفیان با محوریت مشایخ برجسته، خانقاه¬ها را به عنوان بزرگترین و گسترده¬ترین نهاد اجتماعی متصوفه تشکیل دادند. پس از تثبیت تصوف، خانقاه در عرفان اسلامی- ایرانی به عنوان جایگاه تجمع مشایخ و صوفیان و درنتیجه تربیت مریدان قرار گرفت. خانقاه¬ها نقش و اهمیت بسزایی در پرورش، تربیت و تکامل مریدان داشتند. ازآنجا که برای زندگی مسالمت¬آمیز گروهی رعایت آداب و مقرراتی خاص ضرورت دارد؛ پس برطبق این قاعده، بزرگان طریقت نیز برای ایجاد آرامش و فراغت خاطر که لازمه ذکر و عبادت و خودسازی است در نظام خانقاهی که مکانی برای زندگی دسته جمعی صوفیان بود به وضع آداب و رسومی خاص پرداختند که این آداب، مقررات لازم الاجرایی را برای مریدان از قبل از ورود ایشان به خانقاه تا هنگام خروج درنظر می¬گیرد تا ضمن فراهم ساختن امنیت خاطر صوفیان در خانقاه با وضع قوانین خاص ناظر بر تنبیه و مجازات افراد خاطی با جلوگیری از بروز اختلاف میان ایشان به تکامل عرفانی و بخصوص اخلاقی آنها کمک کند. نگارنده این مقاله می¬کوشد برای اولین¬بار به هدف انعکاس نقش و اهمیت خانقاه¬ها در رشد و تکامل عرفان اسلامی آداب و رسوم خانقاهی را براساس برجسته¬ترین متون منثور صوفیه تا قرن هفتم هجری که دوره عرفان عملی محسوب می شود، بازنماید.