نویسندگان | احمد دانایی نیا,مرضیه اسلامیان کوپائی |
---|---|
همایش | همایش ملی معماری فضاهای آموزشی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۵-۱۱-۳۰ |
محل برگزاری همایش | تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
اهمیت حضور طبیعت و فضاهای بیرونی در مدارس از جنبه های مختلفی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. طبیعت قابلیتهای زیادی برای پرورش مهارتهای دانشآموزان در اختیار دارد و میتواند به جز ابزار آموزشی، بستر بسیار مناسبی نیز برای پرورش جنبه های مختلف رشد نوجوانان باشد. همچنین وجود فضاهای طبیعی باعث ایجاد آرامش روحی، طراوت فضا و حس تعلق خاطر بیشتر نسبت به فضای مدرسه میشود. چگونگی طراحی فضاهای بیرونی و کیفیت حضور طبیعت در آن، باید مورد توجه طراحان قرار گیرد. چگونگی حضور طبیعت و روشهای صحیح طراحی برای این امر میتواند بر کیفیت آموزش و پرورش تأثیرگذار باشد. هدف این پژوهش، بازسازی تمرکز ذهنی و ارتقاء کیفیت دانش پذیری دانشآموزان از طریق منظر و طبیعت مطلوب و مقایسه تطبیقی مؤلفه های مطلوبیت فضا در برخی از مدارس موجود شهر اصفهان است. به این منظور برای بررسی نحوۀ رابطه با طبیعت و کیفیت منظر، درجه بندی و اعتبارسنجی آن و شدت و ضعف طراحی منظر در نمونههای مورد نظر، از ماتریس طراحی و مطلوبیت استفاده شده است. عناصر طبیعی، تنوع فضایی، الگوی طراحی محیط و دید و منظر مطلوب بر مؤلفههای مطلوبیت فضا تأثیرگذار بوده و در بهبود تمرکز ذهنی نوجوان و افزایش میزان یادگیری بسیار کمک می کند.