نویسندگان | فائزه توسلی کجانی,احمد دانایی نیا,علی اکبر عباسیان آرانی |
---|---|
همایش | سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۴-۰۳-۰۷ - ۲۰۲۴-۰۳-۰۷ |
محل برگزاری همایش | 1 - تبریز |
ارائه به نام دانشگاه | هنر اسلامی تبریز |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
کیفیت نور از شاخصههای مهم شکلگیری و یا ارتقاء خلاقیت دانش آموزان به شمار میآید. پژوهشها ثابت نموده است که نور طبیعی بر حواس کودکان اثر مستقیم دارد. اهمیت نور روز در ارتقا کیفی فضاهای آموزشی و تامین انرژی کلاس های درس،لزوم بهره گیری از قابلیت های این انرژی تجدید پذیر را تضمین می کند. استفاده از راهکار های کنترل صحیح بر میزان ورود نور ،باعث کیفیتبخشی به فضاهای آموزشی می شود. در کنار فواید استفاده از نور طبیعی باید توجه داشت اگر میزان و شدت روشنایی بیشازحد نرمال خود باشد باعث مشکلاتی ازجمله خیرگی در افراد میشود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی، درصدد پاسخگویی به پرسشهای زیر است: کیفیت شاخصهای نور و خیرگی برای ارزیابی عملکرد بصری در کلاسهای درس چگونه است؟ تأثیر نور طبیعی بر خلاقیت کودکان در مدارس ابتدایی کدام است؟ بهمنظور ارزیابی دقیق شاخصهای روشنایی نور روز، از میان مدارس ابتدایی نواحی پنجگانه شهرستان اصفهان، با شاخص قرار دادن متغیرها ارزیابی نور روز و از میان مدارس دوره پهلوی تاکنون، تعداد ۸ مدرسه بهتصادف انتخاب شد. با استفاده از شبیهسازی در نرمافزار گرسهاپر و پلاگین لیدی باگ و هانی بی پلاس، در هر مدرسه از یک کلاس در جبهه جنوبی و یک کلاس در جبهه شمالی آنالیز گرفته شد. یافتههای بهدستآمده نشان میدهد اکثر کلاسهای درس از نور کافی برخوردار هستند اما بالا بودن شاخص UDI,DA,SDA و شاخص قرارگیری در معرض تابش سالانه در اکثر کلاسهای درس در جبهه جنوبی، منجر به خیرگی در کلاسها میشود. که باعث کشیدن پردههای کلاس و به دنبال استفاده از روشنایی مصنوعی میشود.
کلید واژه ها: نور روز_خلاقیت _خیرگی_کیفیت روشنایی _مدارس