سنجش ادراک معلمان از سبک رهبری بصیر و تاثیر آن بر بهزیستی روانشناختی آنان: نقش میانجی استحکام ذهنی (مورد مطالعه: معلمان شهر کاشان)

Authorsفاطمه احمدیان,حمید رحیمی سمیرمی
Journalمطالعات روان‌شناسی صنعتی و سازمانی
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۱/۱۱/۲۶
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

معلمان نقش مهمی در تربیت سرمایه های انسانی هر جامعه ای دارند و تربیت سرمایه انسانی از مهم ترین وظایف آن ها است، لذا پرداختن به موضوع بهزیستی روانشناختی آنان و ارتقای آن، از مسائل ضروری به حساب می آید. بنابراین، انتظار می‌رود که سبک رهبری بکار گرفته شده در سازمان ها و مؤلفه‌های مربوط به آن در ارتباطات، روحیه، انگیزش، رضایت و بهزیستی روانشناختی معلمان اثرگذار باشد. لذا هدف پژوهش حاضر، سنجش ادراک معلمان از سبک رهبری بصیر و تاثیر آن بر بهزیستی روانشناختی آنان با نقش میانجی استحکام ذهنی بود. پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی بود و جامعه آماری شامل معلمان شهر کاشان در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 3252 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم 344 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد سبک رهبری بصیر، بهزیستی روانشناختی و استحکام ذهنی استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای رهبری بصیر 99/0، بهزیستی روانشناختی 82/0 و استحکام ذهنی 94/0 بدست آمد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و ایموس گرافیک در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج نشان داد میانگین ادراک معلمان از سبک رهبری بصیر (56/3) بالاتر از حد متوسط (3)، میانگین بهزیستی روان شناختی (82/65) بالاتر از حد متوسط (63) و میانگین استحکام ذهنی (93/45) بالاتر از حد متوسط (42) است. ضرایب تحلیل مسیر متغیرها نشان داد اثرات کل رهبری بصیر روی بهزیستی روانشناختی 96/0، رهبری بصیر روی استحکام ذهنی 50/0 و استحکام ذهنی روی بهزیستی روانشناختی 95/0 بود.

tags: رهبری بصیر، بهزیستی روانشناختی، استحکام ذهنی، معلمان