پیش بینی درگیری شغلی معلمان بر اساس جو اخلاقی مدرسه و کیفیت زندگی کاری

Authorsشیرین عبدالوهابی,حمید رحیمی سمیرمی
Journalراهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Page number۱۴۹
Volume number۱۷
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۳/۰۳/۱۰
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

مقدمه: معلمان نقش اساسی در تربیت سرمایه های انسانی هر جامعه ای دارند و تربیت سرمایه انسانی از مهم ترین وظایف آن ها است، لذا پرداختن به موضوع درگیری شغلی آنان و ارتقای آن، از مسائل ضروری به حساب می آید. لذا پژوهش حاضر با هدف پیش بینی درگیری شغلی بر اساس جو اخلاقی مدرسه و کیفیت زندگی کاری معلمان انجام شد. روش‌ها: نوع تحقیق، توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان شهرستان کاشان به تعداد 3237 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده، 343 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده ها سه پرسشنامه درگیری شغلی، جو اخلاقی و کیفیت زندگی کاری بود. روایی پرسشنامه ها به صورت محتوایی و سازه تایید شد. پایایی ابزارها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای درگیری شغلی 93/0، جو اخلاقی 87/0 و کیفیت زندگی کاری 93/0 برآورد شد. تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای Spss22 و ایموس گرافیک انجام شد. یافته‌ها: یافته ها نشان داد میانگین جو اخلاقی (18/12±73/97) بالاتر از نمره ملاک 78، میانگین کیفیت زندگی کاری (68/16±8/77) کمی پایین تر از نمره ملاک 78 و میانگین درگیری شغلی (75/10±32/67) بالاتر از نمره ملاک 51 بود. همچنین بین جو اخلاقی و درگیری شغلی (30/0=r) و کیفیت زندگی کاری و درگیری شغلی (43/0=r) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه معنادار جو اخلاقی و کیفیت زندگی کاری با درگیری شغلی، پیشنهاد می شود که سازمان های آموزشی به طور خاص و سایر سازمان ها به طور عام، توسعه و تقویت جو اخلاقی و توجه به بهبود کیفیت زندگی کاری پرسنل خود را سرلوحه برنامه های خود قرار دهند.

tags: درگیری شغلی، جو اخلاقی، کیفیت زندگی کاری، معلم، آموزش و پرورش