نقش تعدیل‌گری رفتار نوع‌دوستی و انگیزش‌درونی در تاثیر مالکیت‌روانشناختی دانش بر رفتار پنهان‌سازی دانش (مورد مطالعه: معلمان شهرستان آران و بیدگل)

Authorsفاطمه سادات حسینی بیدگلی,حمید رحیمی سمیرمی
Journalکتابداری و اطلاع‌رسانی
Page number۲۰۵
Volume number۲۷
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۳/۰۵/۳۱
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

هدف: پنهان‌سازی دانش یک پدیده نسبتاً رایج در سازمان‎‍‌های آموزشی و مدارس است که آثار مخربی را بر جای می‌گذارد. معلمان ممکن است به دلایل مختلفی، دانش مربوط به شغل‌شان را با دیگران به اشتراک نگذارند و در بعضی از موارد، دانش را از آ‎‍ن‌ها پنهان کنند. از این رو، ضرورت دارد سازه‌های مؤثر بر کاهش پنهان‌سازی دانش در سازمان مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیل‌گری رفتار نوع‌دوستی و انگیزش‌درونی در تأثیر مالکیت ‌روان‌شناختی دانش بر رفتار پنهان‌سازی دانش معلمان بود. روش: نوع پژوهش، توصیفی همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل معلمان شهر آران و بیدگل بود که حجم نمونه از طریق الگوی مونت کارلو، 250 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش شامل: چهار پرسشنامه مالکیت ‌روان‌شناختی دانش، نوع‌دوستی، انگیزش‌درونی و پنهان‌سازی دانش بود. روایی پرسشنامه‌ها به صورت سازه، همگرا و واگرا تأیید شد. پایایی پرسشنامه‌ها از طریق آلفای کرونباخ برای مالکیت ‌روان‌شناختی دانش 0/74، رفتار نوع‌دوستی 0/77، انگیزش‌درونی 0/84 و پنهان‌سازی دانش 0/71 به دست آمد. یافته‌‍‌ها: نتایج نشان داد میانگین مالکیت‌ روان‌شناختی دانش و پنهان‌سازی دانش پایین‌تر از نمره ملاک و نوع‌دوستی و انگیزش‌درونی بالاتر از نمره ملاک بود. ضریب مسیر متغیرها نشان داد مالکیت روان‌شناختی روی پنهان‌سازی دانش، تأثیر مثبت و معنی‌دار، نوع‌دوستی روی پنهان‌سازی دانش و انگیزش‌درونی روی پنهان‌سازی دانش، تأثیر منفی و معنی‌دار دارد و نقش تعدیل‌کنندگی نوع‌دوستی و انگیزش‌درونی تأیید شد. نتیجه‌گیری: طبق نتایج می‌توان گفت که پنهان کردن یا به اشتراک گذاشتن دانش نه تنها به سطح دارایی فرد نسبت به هدف مالکیت بلکه به انگیزه درونی و رفتار نوع‌دوستانه نیز بستگی دارد.

tags: مالکیت‌روان‌شناختی دانش، پنهان‌سازی دانش، نوع‌دوستی، انگیزش‌درونی، معلمان