| Authors | حمید رحیمی |
|---|---|
| Journal | مطالعات دانش پژوهی |
| Page number | ۱۱۹ |
| Volume number | ۳ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | 1403/06/11 |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Electronic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Abstract
هدف: هدف پژوهش حاضر، پیشبینی اینرسی سازمانی از روی سرمایه فکری و یادگیری سازمانی است. روششناسی: نوع پژوهش، توصیفی-همبسـتگی و جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه کاشان به تعداد 623 نفر بود که از طریق جدول مورگان 150 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پـژوهش، سه پرسشـنامه اینرسی سازمانی، سرمایه فکری و یادگیری سازمانی بود. پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ برای اینرسی سازمانی 75/0، سرمایه فکری 87/0 و یادگیری سازمانی 90/0 بـرآورد شـد. یافتهها: نتایج نشان داد میانگین متغیرهای سرمایه فکری و یادگیری سازمانی، بالاتر از نمره ملاک و میانگین اینرسی سازمانی، پایینتر از نمره ملاک است. ضرایب مسیر نشـان داد سرمایه فکری و یادگیری سازمانی (61/0Beta=-) بـا اینرسـی سازمانی، رابطه منفی و معنادار دارد. نتایج: در سازمانهای کنونی با توجه به پیچیدگیهای مربوط به فناوری و فضای رقابتی، حفظ حالت ایستایی و جلوگیری از تغییر، ناکارآمد است. بهمنظور رفع و کاهش ناکارآمدی، مدیران میتوانند از سرمایههای فکری موجود در سازمان استفاده بهینه کنند، فرایند یادگیری سازمانی و تسهیم دانش را تقویت کنند که این موارد میتواند آمادگی هرگونه تغییر سازمانی را در سازمان ایجاد کند. اصالت و ارزش: عدم تغییر و ایجاد مقاومت در برابر تحولات مهم و حیاتبخش خطری جدی برای سازمانها محسوب میشود؛ زیرا رکود یا اینرسی سازمانی بر توانایی و توانایی سازمان در ابراز خلاقیت و نوآوری، یادگیری و حل مشکلات تأثیر میگذارد.