کیفیت در آموزش عالی؛ مفهوم شناسی و جهت گیری ها

نویسندگانمحمد امینی,حمید رحیمی ,حمیدرضا خدابخشی
همایشاولین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در علوم تربیتی و روان شناسی ایران
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۵-۱۱-۳۰
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

دغدغه اصلی نظام های آموزشی در مقاطع و سطوح تحصیلی مختلف تحقق همه جانبه اهداف همراه با سطح قابل قبولی از صرف هزینه ها و منابع سازمانی موجود می باشد. در یک منظر کلی، می توان از چنین دغدغه ای تحت عنوان کیفیت یاد کرد که در مفهوم درست و اصیل خود زمینه ی ارتقای عملکرد نهاد های آموزشی و پاسخگویی آنها را به مجموعه ای متنوع از الزامات و نیاز های نو.پدید در جهان سرشار از تغییرات در قرن بیست و یکم فراهم می آورد. بر این مبنا، دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی نیز به عنوان مهم ترین و اساسی ترین شکل سرمایه گذاری در نیروی انسانی که نقش تعیین کننده در توسعه پایدار و تربیت شهروندان فرهیخته، اگاه و متخصص ایفا می کنند، به مسئله کیفیت به عنوان وجه و ویژگی اصلی اهداف و سیاست گذاری های خود توجه می نمایند. در این راستا ، برخورداری از درک وبرداشتی درست ازمقوله کیفیت، ابعاد وجهت گیری های اصلی ان می تواند درک مشترکی را در این حوزه ایجاد کرده و تلاش ها و فعالیت های مختلف دراین حوزه را معطوف به برآورد اهداف واقعی کیفی کند این مقاله با درک این واقعیت مهم با روشی تحلیلی - استنتاجی در صدد است تا ابعاد مفهومی و جهت گیری های اصلی کیفیت را در دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی تبیین و تصریح نماید.