نویسندگان | راحله توکلی,حمید رحیمی,امیرحسین محمد داوودی |
---|---|
همایش | چهارمین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۶-۹-۱۶ |
محل برگزاری همایش | فرانکفورت |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
رهبری به دلیل نقشی که در اثربخشی فردی و گروهی ایفا می¬کند، عنوان بسیار مشهوری در رفتار سازمانی است. محققان رفتار سازمانی ثابت کرده¬اند که رهبران می¬توانند عامل تمایز در سازمان باشند. در واقع رهبران، به پیروان خود چنین القا می¬کنند که راه مطلوب را تشخیص دهند و از آنان می¬خواهند که در جهت تشخیص رهبر خود و برای رسیدن به وضعیت مطلوبی که وی مشخص کرده است، تلاش کنند. لذا هدف این تحقیق شناخت تاثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی در کار تیمی دانشگاه پیام نور استان اصفهان بود. نوع تحقیق حاضر به صورت توصیفی- همبستگی بوده است و جامعه آماری آن را کلیه پرسنل دانشگاه های پیام نور استان اصفهان را تشکیل می دادند که از میان آنها و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 207 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه رهبری خدمتگزار با 23 سوال و پرسشنامه اعتماد سازمانی در کار تیمی با 12 سوال بسته پاسخ در طیف لیکرت بود. روایی پرسشنامه ها به صورت محتوایی (قضاوت کارشناسان) و سازه (تحلیل عاملی تاییدی) بررسی شد. از طریق ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه رهبری خدمتگزار 92/0 و اعتماد سازمانی در کار تیمی 89/0 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزارهای Spss، Lisrel و Amos انجام گرفت. یافته ها نشان داد میانگین هر یک از مولفه های رهبری خدمتگزار و اعتماد سازمانی در کار تیمی بالاتر از حد متوسط است. طبق نتایج، رگرسیون اعتماد سازمانی در کار تیمی از روی رهبری خدمتگزار، معنادار است و این متغیر بخشی از واریانس اعتماد سازمانی در کار تیمی را تبیین میکند.