ارزیابی میزان سواد اطلاعاتی دبیران مدارس هوشمند و عادی

نویسندگانحمید رحیمی -علی یزدخواستی-زهرا فیضی
نشریهنظام ها و خدمات اطلاعاتی
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۳-۵-۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهSID

چکیده مقاله

هدف: هدف تحقیق، بررسی وضعیت استانداردهای سواد اطلاعاتی دبیران دبیرستانهای عادی و هوشمند است. روش: نوع پژوهش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل دبیران شهرکاشان به تعداد 155 نفر بودند که 551 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه 51 سؤالی بر حسب طیف پنج درجهای لیکرت بود. روایی پرسشنامه مورد تأیید کارشناسان 0 برآورد شد. تحلیل دادهها در سطح استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری / قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ 98 spss نسخه 59 صورت گرفت. یافتهها: میانگین هر یک از مؤلفههای سواد اطلاعاتی از میانگین فرضی بیشتر بود. بالاترین میانگین مربوط به مؤلفه توانایی ارزیابی نقادانه 4 بود. / اطلاعات به میزان 15 نتیجه گیری: نتایج نشان داد، میزان سواد اطلاعاتی معلمان مدارس عادی و هوشمند بالاتر از حد متوسط است و لازم است معلمان و دست- اندرکاران امر آموزش بهعوامل مؤثر در افزایش سواد اطلاعاتی بهعنوان یک قابلیت اساسی توجه ویژه نمایند.

لینک ثابت مقاله