نویسندگان | فاطمه سادات حسینی بیدگلی,حمید رحیمی سمیرمی |
---|---|
نشریه | کتابداری و اطلاعرسانی |
شماره صفحات | ۲۰۵ |
شماره مجلد | ۲۷ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۳/۰۵/۳۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف: پنهانسازی دانش یک پدیده نسبتاً رایج در سازمانهای آموزشی و مدارس است که آثار مخربی را بر جای میگذارد. معلمان ممکن است به دلایل مختلفی، دانش مربوط به شغلشان را با دیگران به اشتراک نگذارند و در بعضی از موارد، دانش را از آنها پنهان کنند. از این رو، ضرورت دارد سازههای مؤثر بر کاهش پنهانسازی دانش در سازمان مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیلگری رفتار نوعدوستی و انگیزشدرونی در تأثیر مالکیت روانشناختی دانش بر رفتار پنهانسازی دانش معلمان بود. روش: نوع پژوهش، توصیفی همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل معلمان شهر آران و بیدگل بود که حجم نمونه از طریق الگوی مونت کارلو، 250 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش شامل: چهار پرسشنامه مالکیت روانشناختی دانش، نوعدوستی، انگیزشدرونی و پنهانسازی دانش بود. روایی پرسشنامهها به صورت سازه، همگرا و واگرا تأیید شد. پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ برای مالکیت روانشناختی دانش 0/74، رفتار نوعدوستی 0/77، انگیزشدرونی 0/84 و پنهانسازی دانش 0/71 به دست آمد. یافتهها: نتایج نشان داد میانگین مالکیت روانشناختی دانش و پنهانسازی دانش پایینتر از نمره ملاک و نوعدوستی و انگیزشدرونی بالاتر از نمره ملاک بود. ضریب مسیر متغیرها نشان داد مالکیت روانشناختی روی پنهانسازی دانش، تأثیر مثبت و معنیدار، نوعدوستی روی پنهانسازی دانش و انگیزشدرونی روی پنهانسازی دانش، تأثیر منفی و معنیدار دارد و نقش تعدیلکنندگی نوعدوستی و انگیزشدرونی تأیید شد. نتیجهگیری: طبق نتایج میتوان گفت که پنهان کردن یا به اشتراک گذاشتن دانش نه تنها به سطح دارایی فرد نسبت به هدف مالکیت بلکه به انگیزه درونی و رفتار نوعدوستانه نیز بستگی دارد.
tags: مالکیتروانشناختی دانش، پنهانسازی دانش، نوعدوستی، انگیزشدرونی، معلمان