نویسندگان | نیلوفر صابری,حمید رحیمی سمیرمی |
---|---|
نشریه | آموزش و مدیریت کارآفرینی |
شماره صفحات | ۴۳ |
شماره مجلد | ۲ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
تحقق دوسوتوانی سازمانی در ابعاد اکتشاف و بهرهبرداری در نظام آموزشی میتواند از طریق افزایش و رشد مهارتهای تفکر و سرمایه فکری ایجاد گردد. به همین دلیل پرداختن به آن و تلاش برای شناسایی و تقویت عناصر کلیدی مؤثر در موفقیت و تعالی آن از وظایف پژوهشگران و اندیشمندان است لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مهارتهای تفکر کارآفرینانه بر دوسوتوانی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در معلمان شهر اصفهان بود. نوع پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان شهر اصفهان بود که از طریق جدول کرجسی و مورگان و به روش تصادفی خوشهای طبقهای متناسب، با حجم 340 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه دوسوتوانی سازمانی، مهارتهای تفکر کارآفرینانه و سرمایه فکری بود. پایایی ابزارها نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای مهارتهای تفکر 98/0، دوسوتوانی سازمانی 97/0 و سرمایه فکری 90/0 برآورد شد. تحلیل دادهها بهصورت توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزارهای Amos نسخه 22 و SPSS نسخه 26 انجام گرفت. نتایج نشان داد اثرات کل مهارتهای تفکر کارآفرینانه، سرمایه فکری و اثرات کل سرمایه فکری بر دوسوتوانی سازمانی، مثبت و معنادار بود و نقش میانجی سرمایه فکری، در تأثیر مهارتهای تفکر کارآفرینانه بر دوسوتوانی سازمانی، مثبت و معنادار شد. بر این اساس متصدیان و برنامهریزان امور درسی و آموزشی باید تدابیر لازم را جهت آشنایی معلمان با مهارتهای تفکر کارآفرینانه در نظام آموزش و پرورش و محیطهای یادگیری اتخاذ نمایند.
tags: آموزش کارآفرینی، تفکر کارآفرینانه، دوسوتوانی سازمانی، سرمایه فکری، معلمان