نویسندگان | احمد عبدالنبی جوید جوید,حمید رحیمی سمیرمی |
---|---|
نشریه | فصلنامه رویکردی نو بر آموزش کودکان |
شماره صفحات | ۱۳ |
شماره مجلد | ۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر استراتژی چهار گوشه در توسعه مهارت های حل مسئله ریاضی در دانش اموزان کلاس پنجم ابتدایى انجام شد. روش پژوهش: نوع تحقیق از جنبه اجرا، نیمه آزمایشی در قالب طرح پس آزمون با گروه کنترل است. در این طرح، شرکت کنندگان به دو گروه آزمایشی و گروه کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمایشی، متغیر مستقل، اجرای روش استراتژی چهار گوشه بود و گروه کنترل، اجرای روش سنتی. نمونه پژوهش از میان 72 دانش اموز انتخاب شد که به طور تصادفی در دو گروه توزیع شدند. محقق برای متغیرهای مختلف بین دو گروه مانند دانش قبلی، آزمون هوش، سن و سواد والدین، هم ارزی انجام داد. محقق پس از اتمام مطالعه، آزمایشی را برای حل مسائل ریاضی تعیین کرد که شامل 25 پاراگراف از نوع چند گزینه ای بود. یافته ها: نتایج نشان داد در حل مسائل ریاضی میانگین نمرات گروه ازمایش 03/19 در حالی که میانگین نمرات دانشآموزان گروه کنترل 92/15 بود. همچنین در آزمون موفقیت ریاضی، میانگین نمرات گروه ازمایش 97/18 در حالی که میانگین نمرات دانشآموزان گروه کنترل 83/15 بود. آزمون تی مستقل نشان داد که این تفاوتها از نظر اماری در سطح خطای 05/0 معنىدار است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که دانشآموزان گروه ازمایش در آزمون حل مسائل ریاضی از دانشاموزان گروه کنترل بهتر عمل کردند. لذا پیشنهاد می شود معلمان به استفاده از استراتژیهای مدرن تدریس مانند استراتژی چهار گوشه تشویق شوند.
tags: استراتژی چهار گوشه، توسعه مهارت حل مساله، درس ریاضى، دانشآموز، یادگیری فعال