نویسندگان | محمد امینی-حمید رحیمی |
---|---|
نشریه | آموزش مهندسی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۶-۵-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
دف پژوهش حاضر، بررسی سبکها و شیوههای یادگیری دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان است. نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشجویان دانشکده 1393 به تعداد 2621 نفر است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و - مهندسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 94 با استفاده از فرمول حجم نمونۀ کوکران، 187 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ سبکهای یادگیری کلب در قالب دوازده پرسش استفاده شد. روایی این پرسشنامه بهصورت محتوایی موردتأیید 0 محاسبه شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سطح / متخصصان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 87 مستقل و تحلیل واریانس) با t ، تکنمونهای t توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون نسخۀ 18 انجام گرفت. یافتهها نشان داد شیوه یادگیری دانشجویان دانشکده مهندسی، Spss استفاده از نرمافزار آماری بیشتر مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال است و تجربۀ عینی کمترین میانگین را دارد. همچنین سبک یادگیری دانشجویان دانشکده مهندسی، بیشتر جذبکننده و همگراست و سبک انطباقی کمترین میانگین را دارد. باتوجهبه اینکه سبک یادگیری اکثر دانشجویان از نوع همگرا و جذبکننده است، پیشنهاد میشود از روشهای آموزشی نوین مثل بحث گروهی، تفکر گروهی، و حل مسئله در آموزش این گروهها استفاده شود.