نویسندگان | راضیه آقابابایی-حمید رحیمی |
---|---|
نشریه | پژوهش در آموزش علوم پزشکی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۶-۵-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC ,SID ,IranMedex |
چکیده مقاله
مقدمه: دانشگاهها بیش از هر نهاد دیگر، وظیفه تولید دانش و تسهیم آن را بر عهده دارند و باید از ساختارهای سنتی فاصله گرفته و به سوی ساختارهای دانشمحور حرکت کنند. لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی ابعاد ساختاری سازمانهای دانشمحور (دانشگاه علوم پزشکی کاشان) بود. روشها: نوع پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به تعداد 182 نفر بود که با استفاده فرمول کوکران، 114 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته ابعاد ساختاری با 24 سوال بسته پاسخ بر حسب طیف پنج درجهای لیکرت بود. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی و پایایی آن از طریق انجام گرفت. SPSS 0 تایید گردید. تحلیل دادهها در سطح توصیفی و استنباطی با نرمافزار آماری / ضریب آلفای کرونباخ 93 3)، رسمیت /83±0/ تک نمونه ای نشان داد میانگین همه ابعاد ساختاری دانشگاه شامل پیچیدگی ( 47 t یافتهها : آزمون 3) و روابط عاطفی فراگیر /88±0/ 4)، روابط تعاملی برونگرا ( 38 ±0/ 3)، روابط مبتنی بر اعتماد ( 28 /07±0/ 3/02±0/64 )، تمرکز ( 54 ) .(P=0/ 3/85±0/38 ) بالاتر از حد متوسط ( 3) بود که این رابطهها از نظر آماری، معنیدار بود ( 001 ) نتیجهگیری: نتایج نشان داد که میانگین ابعاد پیچیدگی، رسمیت، تمرکز، روابط مبتنی بر اعتماد، روابط تعاملی برون گر ا و روابط عاطفی فراگیر در دانشگاه بالا بود که این نشانگر وضعیت نسبتاً مطلوب ابعاد ساختاری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان است اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب، نیاز به بهبود دارد. کلید واژه ها: ساختار، دانش محور، دانشگاه، علوم