نویسندگان | حمید رحیمی -عباس شکاری-بنت الهدی سادات حسینیان قمصری |
---|---|
نشریه | فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۵-۶-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | SID |
چکیده مقاله
هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر مهارت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان کارآفرینی، خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. نوع پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی کاشان در سال 1393 به تعداد 9353 بود. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 239 نفر تعیین شد که به روش - تحصیلی 94 نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند . جهت گردآوری داده ها از چهار پرسش نامه مهارت های فاوا در قالب 25 سؤال بسته پاسخ، کارآفرینی در قالب 20 سؤال و خودکارآمدی تحصیلی با 20 سؤال بسته پاسخ و عملکرد تحصیلی (معدل) استفاده شد. جهت سنجش روایی پرسش نامه، از روایی محتوایی و روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) استفاده گردید. از طریق ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسش نامه های 0 برآورد گردید. تحلیل داده ها در سطح استنباطی / 0 و خودکارآمدی 81 / 0، کارآفرینی 79 / مهارت های فاوا 84 با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تی تک نمونه ای، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری و با استفاده از انجام شد. یافته ها نشان داد که میانگین هر یک از مؤلفه های مهارت های فاو ا از Amos و SPSS نرم افزار میانگین فرضی بیشتر و میانگین هر یک از قابلیت های کارآفرینی و خودکارآمدی دانشجویان از میانگین فرضی کمتر بود. بین هر یک از مهارت های فاوا در بعد آموزشی و پژوهشی با کارآفرینی و خودکارآمدی دانشجویان، رابطه مثبت و معنادار به دست آمد. هم چنین، بین مهارت های فاو ا در بعد آموزشی با عملکرد تحصیلی دانشجویان، رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد. اما، این ارتباط بین مهارت فاو ا در بعد پژوهشی با عملکرد تحصیلی دانشجویان، منفی و معنادار بود.