نویسندگان | حمید رحیمی-هماسادات افتخارواقفی |
---|---|
نشریه | آموزش پرستاری |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۶-۸-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC ,SID ,IranMedex |
چکیده مقاله
مقدمه: هوش ¬اجتماعی، توانایی درک و اداره دیگران است که سبب عملکرد خردمندانه در ارتباطات انسانی می¬گردد. به بیانی دیگر باعث ارتباط بهینه با دیگران، کنترل خود، تطابق و انگیزه برای زندگی می¬شود. لذا هدف تحقیق حاضر، بررسی هوش اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود. روش: نوع تحقیق، تحلیلی– مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1394 به تعداد 2044 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 219 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اندازه گیری هوش اجتماعی از پرسشنامه 21 گویه ای در سه مؤلفه پردازش اطلاعات اجتماعی، آگاهی¬های اجتماعی و مهارت های اجتماعی در طیف پنج درجه ای لیکرت استفاده شد. تحلیل داده ها در سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین هر یک از مؤلفه¬های هوش اجتماعی از میانگین فرضی 3 بیشتر بود. بالاترین میانگین مربوط به مولفه پردازش اطلاعات به میزان57/0±60/3 بود. همچنین بین هوش اجتماعی دانشجویان بر حسب جنسیت و دانشکده محل تحصیل، تفاوت معناداری وجود نداشت اما این تفاوت بر حسب مقطع تحصیلی معنادار بود (P < 0.05). نتیجه گیری: طبق یافته ها، میانگین هر یک از مؤلفه¬های هوش اجتماعی از میانگین فرضی، بیشتر و به نوعی مطلوب بود. این نشان می دهد دانشجویان می توانند تا حدود زیادی رفتار دیگران را پیش بینی، احساسات دیگران را درک، آرزوهای دیگران را بفهمند و خود را به راحتی با دیگران وفق دهند.