نویسندگان | حمید رحیمی -زینب السادات اطهری اصفهانی-ندا افلاکیان |
---|---|
نشریه | فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۶-۳-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش سرمایه فکری و فرایندهای تبدیل دانش در سازمان کوانتومی بود. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی– همبستگی بود. جامعه آماری اعضای هیئت علمی 1394 بودند که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و به روش - دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 95 نمونهگیری تصادفی طبقهای 176 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته سرمایه فکری با 29 گویه در سه مؤلفه (سرمایه ساختاری، سرمایه انسانی و سرمایه مشتری)، پرسشنامه استاندارد فرایند تبدیل دانش با 24 گویه در چهار مؤلفه (اجتماعیسازی، درونیسازی، برونیسازی و ترکیبسازی) و پرسشنامه استاندارد سازمان کوانتومی با 27 گویه در شش مؤلفه (اعتماد، ارزشها، تفکر با هم، گفتوگو، یادگیری و معنویت) بر اساس مقیاس 5 درجهای لیکرت استفاده شد. روایی پرسشنامهها بهصورت محتوایی و سازه بررسی شد. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سرمایه 0 برآورد شد. تحلیل دادهها در دو سطح / 0 و سازمان کوانتومی 85 / 0، فرایند تبدیل دانش 82 / فکری 91 توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تی تک گرافیک انجام Amos و Spss نمونهای، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری) با استفاده از نرمافزار گرفت. یافتهها نشان داد که میانگین هر یک از مؤلفههای سرمایه فکری، فرایندهای تبدیل دانش و سازمان کوانتومی در دانشگاه از میانگین فرضی بالاتر است و هر چه مؤلفههای سرمایه فکری و فرایند تبدیل دانش در دانشگاه افزایش یابد، به همان اندازه میزان تحقق مؤلفههای سازمان کوانتومی نیز افزایش پیدا میکند.