نویسندگان | محمد امینی-حمید رحیمی-رحیم مشرف نیا-علی عدالتی نسب |
---|---|
نشریه | پژوهش زبان شناختی در زبان های خارجی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۷-۵-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
هدف پژوهش، بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با تدوین و سازماندهی محتوای کتا ب های عربی دور ه متوسطه از دیدگاه معلمان و دان ش آموزان است . نوع پژوهش از نظر اجرا، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، معلمان و دان ش آموزان در نظر گرفته شد، که از میان آن ها، 228 دانش آموز و 68 معلم به عنوان نمونه انتخاب شدند . در این پژوهش، ابزار گردآوری داد ه ها، پرسش نامه دشواری های مرتبط با تدوین و سازماندهی محتوای کتاب های عر بی در 30 گویه در قالب سه مولفه نیازهای فردی، واقعیات اجتماعی و قانونمندی های برنامه درسی بر حسب مقیاس پنج درج ه ای لیکرت بود . روایی پرسشنامه بصورت محتوایی بررسی شد . پایایی 0 برآورد شد. بررسی داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده / پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 87 نسخه 22 انجام گرفت. یافته ها نشان داد از دیدگاه معلمان و دانش آموزان، مشکلات مرتبط SPSS از نرم افزار با تدوین و سازماندهی محتوای کتا ب های عربی از نظر قانونمندی های برنام ه درسی، واقعیات اجتماعی و نیازهای فردی، در حد متوسط بود . بر این اساس، ایج اد اصلاحات و دگرگونی های لازم در راستای رفع دشواری های محتوایی کتاب های مذکور ضرورت دارد تا کتا ب های عربی متوسطه، انطباق بیشتری با معیارهای علمی انتخاب محتوا که در حوزه برنامه ریزی درسی مورد تاکید است، داشته باشند.