نویسندگان | حمید رحیمی-هماسادات افتخارواقفی |
---|---|
نشریه | آموزش پرستاری |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۶-۱۲-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC ,SID ,IranMedex |
چکیده مقاله
مقدمه: همه انسانها متفکرند، فقط میزان و شیوه تفکر آنها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین نظامهای آموزشی باید زمینه رشد و پرورش شیوههای تفکر و خلاقیت را در فراگیران فراهم آورند. لذا هدف تحقیق حاضر تحلیل رابطه بین مهارتهای تفکر با خلاقیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود. - روش کار: نوع تحقیق، توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 14 1313 به تعداد 2510 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران، 161 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. جهت گردآوری دادهها از دو پرسشنامه مهارتهای تفکر با 45 سؤال در قالب پنج مؤلفه و پرسشنامه خلاقیت با 25 سؤال در مقیاس پنج درجهای لیکرت استفاده گردید. روایی ابزارها، به صورت محتوایی توسط متخصصان تأیید شد. پایایی پرسشنامهها از طریق 5 محاسبه گردید. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی با / 5 و خلاقیت 48 / ضریب آلفای کرونباخ برای مهارت تفکر 44 استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 11 انجام گرفت. ) 3( بالاتر از حد متوسط ) 3 /64 ± 5/ 3( و خلاقیت ) 45 /68 ± 5/ یافتهها: یافتهها نشان داد مهارت تفکر دانشجویان با میانگین ) 43 = 5/ است. همچنین بین مهارتهای تفکر و خلاقیت دانشجویان ) 82 r > 5/ ( همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد ) 50 P .) نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن مهارتهای تفکر و خلاقیت دانشجویان و همبستگی مثبت و معنادار این دو متغیر با هم، پیشنهاد میشود مسئولان دانشگاهها به پرورش مهارتهای تفکر دانشجویان توجه کافی داشته باشند تا زمینههای پرورش خلاقیت را در دانشجویان فراهم آورند و دانشجویان بتوانند نقش خود را به عنوان دانشجویانی متفکر، خلاق و نوآور در رشد و پیشرفت جامعه ایفاء نمایند.