ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﮥ ﺑﯿﻦ ﻫﻮش اﺧﻼﻗﯽ و ﺳﺮﻣﺎﯾﮥ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮی

نویسندگانحمید رحیمی -سیداحمد مدنی بروجنی-اسیه محمدیان
نشریهفرهنگ در دانشگاه اسلامی
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۵-۵-۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهSID

چکیده مقاله

هدف: بررسی رابطۀ بین هوش اخلاقی و سرمایۀ اجتماعی با میزان مسئولیت‌پذیری دانشجویان. روش: نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ‌ دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 7132 نفر می‌باشد که با استفاده از جدول مورگان، 364 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به دست آمد.ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامۀ هوش اخلاقی در قالب 40 گویه در سه مؤلفه(راستگویی، بخشش و دلسوزی)، پرسشنامۀ سرمایۀ اجتماعی در قالب 24 سؤال در چهار مؤلفه(مشارکت، انسجام، تعلّق و اعتماد اجتماعی) و پرسشنامۀ مسئولیت‌پذیری در قالب 42 سؤال در پنج مؤلفه(خودمدیریتی، امانتداری، وظیفه‌شناسی، سازمان‌یافتگی و پیشرفت‌گرایی) بود. روایی محتوایی و سازۀ پرسشنامه‌ها مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامۀ هوش اخلاقی 83/0، سرمایۀ اجتماعی 87/0 و مسئولیت‌پذیری 91/0 برآورد شد. تحلیل داده‌ها در سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار SPSS و Amos انجام گرفت. یافته‌ها: میانگین هر یک از مؤلفه‌های هوش اخلاقی، سرمایۀ اجتماعی و مسئولیت‌پذیری، از میانگین نظری(3) بیشتر است. بین هوش اخلاقی و سرمایۀ اجتماعی با مسئولیت‌پذیری دانشجویان رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. نتیجه‌گیری: تلاش در جهت معرفی و شناسایی جایگاه هوش اخلاقی و سرمایۀ اجتماعی در رشد و پرورش مسئولیت‌پذیری دانشجویان و نقش آن در آیندۀ زندگی تحصیلی و شغلی آنها دارای اهمیت قابل توجهی است.

لینک ثابت مقاله