بررسی و تحلیل مشکلات اجرایی پایه ششم ابتدایی از منظر جایگاه عناصر برنامه درسی

نویسندگانمحمد امینی-حمید رحیمی-الهام اسفندیاری
نشریهپژوهش در برنامه ریزی درسی
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۵-۱-۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC ,SID

چکیده مقاله

اجرای نظام آموزشی جدید و قرارگرفتن پایه ششم در قالب و چارچوب دوره ابتدایی را باید یکی از مهم ترین تغییراتی دانست که طی دو سال اخیر در نظام آموزش و پرورش رخ داده است. بررسی و مستندسازی مسا ئل و مشکلاتی که این برنامه جدید در عرصههای مختلف با آن مواجه است، ضمن آنکه تصویری روشن از واقعیات اجرایی آن ارائه میدهد، میتواند دادهها و اطلاعات لازم را جهت اعمال اصلاحات و تغییرات لازم در این برنامه جدید فراهم نماید. بر این مبنا، پژوهش حاضر به بررسی مسائل و مشکلات اجرایی پایه ششم ابتدایی از دیدگاه معلمان پرداخت ه است. روش پژوهش توصیفی– پیمایشی و جامعه آماری آن شامل همه معلمان پایه ششم ابتدایی شهرستان سرپل 91 بودند. نمونه پژوهش شامل 80 نفر از معلمان پایه ششم بودند که به طور تصادفی - ذهاب در سال تحصیلی 92 ساده انتخاب شدند. دادههای این پژوهش از طریق اجرای یک پرسشنامه محقق ساخته برای معلمان پایه ششم جمع آوری گردید. پرسشنامههای مذکور، مسائل و مشکلات پایه ششم را حول محور عناصر اصلی برنامههای درسی یعنی محتوا، روشهای تدریس، زمان، فضا و امکانات کمک آموزشی، شیوههای ارزشیابی و مراتب دلمشغولی معلمان پایه ششم نسبت به برنامه جدید مورد کاوش قرار دادهاند. روایی و پایایی پرسشنامه محاسبه گردید و مطلوب بود. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که عمده مشکلات پایه ششم ابتدایی از نظر کمبود زمان و فضا و امکانات کمک آموزشی میباشد. هر چند که در سایر عناصر برنامه درسی هم وضعیت پایه ششم اندکی بالاتر از حد متوسط میباشد. در عین حال، نتایج این تحقیق نشانگر آن است که میزان مشکلات اجرایی پایه ششم در مدارس روستایی نسبت به مدارس شهری و مدارس مختلط در مقایسه با مدارس تک جنسیتی (دخترانه یا پسرانه) بیشتر میباشد.

لینک ثابت مقاله