Authors | سیداحمد مدنی بروجنی |
---|---|
Journal | فصلنامه مطالعات برنامه درسی |
Page number | ۱۵۷ |
Volume number | ۱۷ |
IF | ثبت نشده |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۱/۰۲/۱۵ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
هدف این مقاله تاریخی واکاوی نقش فعالیتهای ناظران آموزشی ابتدای قررن بی سرتم در پیردایش زروز ه برنامره درسری و ترویج اندیشه برنامه درسی متمرکز است. روش این مقاله اسرتناد به اسناد و آثار نخستین نراظران آموزشری و برنامره ریرزان درسری است. این مطالعه نشان میدهد فکر برنامه درسی متمرکز با هدف محدودسازی اختیارات مدارس و به عنوان ابرزاری بررای ن ر ارت مطرح شد. هریس با اندیشه ن ارت مبتنی بر کتاب درسی، بابیرت با اندیشه برنامه درسی مبتنری برر اسرتانداردها، و راا برا تردوین کتاب راهنمای معلمان، به دنبال اثرگذاری مستقیم برر آمروزش در کالسهای درس بودند. اگر چه اندیشمندانی ن یر جان دیرویی و بروید برررود کوشیدند رویکرد مردمسراررانه ای را کره مبتنری برر اصول روانشناختی نیز بود در ن ریه و عمل آموزش نهادینه کنند اما ناظرانی ن یر هریس، بابیت و چارترز با بهرهگیری از تحقیقات علمگرایانه و قدرت اجرایی توانستند ذینفعان آموزش را در برابرر ذهنیت دیوانساررانه و ن ارتی و نیز در برابر اندیشه برنامه درسی متمرکز و یکپارچه متقاعد کنند. پیدایش زروز ه مطالعراتی برنامره درسی در واقع شروع تفکرر برنامره درسری متمرکرز و برا ن ریر ه مردمسارری اهماهنگ نبود.
tags: نظارت آموزشی، برنامه درسی، فرانکلین بابیت و هارولد راگ