Authors | سیداحمد مدنی بروجنی,محمد امینی,لیلی کاشانیان |
---|---|
Journal | مطالعات آموزشی و آموزشگاهی |
Page number | ۳۸۹ |
Volume number | ۱۱ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
هدف پژوهش حاضر واکاوی دیدگاهها و روشهای معلمان برای تکلیفدهی به دانشآموزان دورة اول ابتدایی است. روش پژوهش از نوع کیفی مبتنی بر مصاحبه است. جامعة آماری را آموزگاران خبره دورة اول ابتدایی در شهرستان کاشان تشکیل میدهند که 33 نفر از ایشان به روش نمونهگیری هدفمند برای مصاحبه انتخاب شدند. دادههای حاصل از مصاحبهها ابتدا به صورت جزء به جزء و در نهایت، به روش کدگذاری کلگرایانه تحلیل شد. پایایی در کدگذاری دادهها با روش توافق درونکدگذار بررسی شد که بر مبنای شاخص کلگرایانه برای کدهای منتخب از 65 / 0 تا 75 / 0 برآورد شد. تحلیلها نشان داد معلمان در شش زمینة مرتبط، بهطور سازندهای از تکلیف منزل بهرهگیری میکنند: 1 . به عنوان راهبردی برای یادگیری کاملتر؛ 2. به عنوان راهبردی برای مشارکت؛ 3 . به عنوان راهبردی برای ارزیابی تکوینی و بهبود تدریس؛ 4. به عنوان راهبردی برای آموزش مجزا؛ 5. به عنوان راهبردی برای بازخوردهی؛ و 6 . به عنوان راهبردی برای تنوعبخشی به فعالیتهای آموزشی. یافتة تکمیلی و مهم پژوهش حاضر اینست که تفاوتهای قابل ملاحظهای در روش معلمان برای تکلیفدهی وجود دارد؛ زمان مورد نیاز برای انجام تکالیف بسیار متفاوت است، گاه برای تکلیفدهی از روشهای نامتعارف استفاده میشود، گاهی معلمان ماهیت تکالیف را به دلیل اعمال فشار از سوی والدین، مدیر مدرسه، حتی سایر معلمان تغییر میدهند؛ و رویکرد منسجمی در زمینة ارزیابی تکالیف ندارند.
tags: آموزش ابتدایی، تدریس، تکلیف منزل، مدیریت کلاس.