| Authors | سیداحمد مدنی بروجنی,طاهره ظفری پور |
| Journal | نامۀ آموزش عالی |
| Page number | ۱۲۴ |
| Volume number | ۱۶ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | 1402/04/06 |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Electronic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | ISC |
Abstract
بر اساس پژوهشها انواعی از عوامل میتوانند نتایج ارزشیابیهای دانشجویان از تدریس اساتید را تحت تأثیر قرار دهند. هدف اصلی آزمودن این فرضیه بود که سوگیری جنسیتی میتواند نتایج ارزشیابیهای دانشجویان از تدریس اساتید را تحت تأثیر قرار دهد. جامعة آماری اول پژوهش را 769 نفر از مدرسان تشکیل دادهاند که طی شش نیمسال گذشته به عنوان استاد در دانشگاه کاشان تدریس کردهاند. برای نمونهگیری افزون بر کاربرد روش خوشهای، شرطگذاریهای لازم نیز متناسب با طرح و هدف تحقیق انجام شد و در نهایت نمونهای شامل 443 استاد به دست آمد. با توجه به اینکه تعداد 3769 دانشجو طی شش نیمسال این استادان را ارزشیابی کرده بودند در نهایت نمونهای شامل 23285 سطر داده به دست آمد. ا اول، دانشجویان پسری که استاد مرد داشتهاند در مقایسه با دانشجویان دختری که استاد زن داشتهاند در هر سه مؤلفة «تسلط علمی و قدرت بیان»، «مدیریت اثربخش درس و کلاس» و «انگیزش دانشجویان و احترام» استادان خویش را ضعیفتر ارزشیابی کردهاند که نشانگر سوگیری دانشجویان پسر علیه استادان مرد است. دوم، پسرانی که استاد مرد داشتهاند در مقایسه با دانشجویان دختری که استاد مرد داشتهاند در هر سه مؤلفه نمرات ارزشیابی کمتری که نشانگر سوگیری دانشجویان پسر نسبت به استاد غیرهمجنس است.