نویسندگان | سکینه قربانی,مجید صدوقی |
---|---|
همایش | دومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۵-۹-۲۶ |
محل برگزاری همایش | تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
چکیده مدیریت کلاس، به عنوان خط مقدم مدیریت نظام آموزشی و پرورشی با بالاترین تعامل، به دلیل رسالت و نقش استراتژیک این نظام، از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. از میان عواملی که می¬تواند نقش تاثیرگذار بر سبک مدیریت کلاسی معلم داشته باشد می¬توان به مهارت ارتباطی وی اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای مدیریت کلاس با ادراک دانش¬آموزان از مهارت ارتباطی معلم بود. جامعه آماری شامل 22182 دانش¬آموز و1872 معلم مقطع متوسطه دوم (دبیرستان) در سال تحصیلی 93-94 شهر قم بود، که با روش نمونه¬گیری چند مرحله¬ای، در مجموع، 378 دانش¬آموز و40 معلم در پژوهش شرکت داده شده و به پرسشنامه¬های سبک مدیریت کلاس و مهارت ارتباطی بارتون¬ای¬جی پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که سبک مدیریت کلاسی معلمان شرکت کننده، سبک تعاملی می¬باشد و مهارت شنود و مهارت بازخورد از میان مولفه¬های مهارت ارتباطی توان پیش¬بینی کنندگی سبک مدیریت کلاسی معلم را دارند. با توجه به نتایج این پژوهش، جهت نیل به اهداف نظام آموزشی، توجه به آموزش و ارتقاء مهارت¬های ارتباطی معلمان امری ضروری است. کلمات کلیدی: سبک مدیریت کلاس، مهارت ارتباطی، معلم، دانش¬آموزان