نویسندگان | سکینه قربانی,مجید صدوقی |
---|---|
همایش | دومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۵-۹-۱۷ |
محل برگزاری همایش | تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
چکیده شادکامی کمال بخشیدن به قابلیت¬ها و مسئله¬ای است که ضرورت و نیاز دنیای امروز می¬باشد. شادکامی پیامدهای مثبتی بر روی سبک زندگی و موفقیت تحصیلی دانش¬آموزان دارد و میل به انجام رفتارهایی که با موفقیت تحصیلی مرتبط هستند را افزایش می¬دهد. با توجه با اینکه بیشترین ارتباطات یک دانش آموز در مدرسه با معلم برقرار می شود، لذا پژوهش حاضر در جستجوی عوامل تاثیرگذار بر شادکامی دانش¬آموزان، به بررسی رابطه متغییر ویژگی¬های شخصیتی معلم و شادکامی دانش آموزان می¬پردازد. به این منظور از میان 22182 دانش¬آموز و 1872 معلم مقطع متوسطه دوم ( دبیرستان) سال تحصیلی 93-94 شهر قم ، 378 دانش¬آموز و40 معلم ، با روش نمونه¬گیری چند¬مرحله¬ای و به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه¬های شادکامی آکسفورد ، ویژگی¬های شخصیتی نئو پاسخ دادند. در قسمت تحلیل داده های پژوهش در بخش آمار توصیفی، از شاخص های فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی، از تحلیل رگرسیون چندمتغیره استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد، از میان مولفه¬های ویژگی شخصیتی معلم، برون¬گرایی و روان¬نژندی با شادکامی دانش¬آموزان در سطح 50/0 رابطه معنادار، دارند و می¬تواند شادکامی دانش آموزان را پیش¬بینی نماید. یافته¬های این پژوهش حاکی از پایین بودن نمره شادکامی دانش¬آموزان بود. لذا آموزش مهارتها و تقویت متغیرهای مرتبط با شادکامی، و توجه به ویژگی های حرفه ای مطلوب در گزینش معلمان، امری ضروری به نظر می¬رسد. واژه¬های کلیدی: شادکامی، ویژگی¬شخصیتی ، معلمان، دانش¬آموزان.