رابطه صفات شخصیت و انگیزه تحصیلی در دانشجویان

نویسندگاناعظم عقیقی بیدگلی,مجید صدوقی,مریم بیگلری
همایشسومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۵-۸-۱۳
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

چکیده انگیزه یکی از عوامل اصلی مؤثر بر رفتار است، و در تمام کارکردهای فرد از قبیل یادگیری و توجه، دقت، ادراک، یادآوری، فراموشی، خلاقیت و ابراز عشق و عواطف نقش دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه صفات شخصیت با انگیزه تحصیلی در دانشجویان می باشد. به این منظور 0991 ( و ( NEO تعداد 011 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه کاشان به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه شخصیت مورد تجزیه spss پرسشنامه انگیزه تحصیلی هارتر) 0910 ( پاسخ دادند. داده ها از طریق تحلیل رگرسیون گام به گام و با استفاده از نرم افزار ،r= و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین انگیزه تحصیلی و صفتات شخصیتی وظیفه شناسی) 0.37 وجود دارد و همبستگی )p >1/10، r = 1/ و گشودگی ) 93 )p >1/10، r = 1/ توافق ) 93 ، )p >1/10، r = 1/ برون گرایی ) 99 ، )p>1/10 و انگیزه تحصیلی وجود دارد. نتایج این مطالعه نشان می دهدکه ( p >1/10، r = -1/ منفی و معنادار بین صفت شخصیتی روان نژندی ) 93 صفات شخصیتی می تواند انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشگاه کاشان را پیش بینی کند. بنابر این نیاز است ابعاد روانی و شخصیت دانشجو با نوع رشته انتخابی مورد توجه قرار گیرد که همخوانی این عوامل در دانشجویان, در انگیزش و موفقیت تحصیلی آنان تأثیر بسزایی خواهد داشت. واژه های کلیدی: صفات شخصیت، انگیزه تحصیلی ، دانشجویان