رابطه ویژگیهای شخصیتی با پرخاشگری دانش آموزان نوجوان

نویسندگانمجید صدوقی,ابوالفضل گلیمی کاشی
همایشهمایش ملی روانشناسی و مدیریت آسیب های اجتماعی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۶-۳-۹
محل برگزاری همایشچابهار
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

پرخاشگری رفتاری است که از نظر اجتماعی مخرب و صدمه زننده است. تحقیقات حکایت از آن دارد که درصد تاملی از کودکان تحت بد رفتاری کلامی یا روانی قرار می‌گیرند.پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و پرخاشگری در دانش آموزان انجام شد. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستانی (متوسطه دوم) شهرستان کاشان بودند که تعداد 366 نفر (192 دختر و 174 پسر) به صورت تصادفی ازطریق نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه ی نئو (فرم کوتاه)و پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) پاسخ دادند. داده ها با روش تحلیل رگرسیون (به شیوه ورود همزمان داده ها) و با استفاده از نرم افزار spss-18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده ها حاکی از آن است که از میان ویژگی های شخصیت، ویژگی های روان رنجورخویی ،مسئولیت پذیری و مقبولیت با پرخاشگری رابطه معناداری داری داشتند.این نتایج نشان می دهد که در مسائل آموزشی باید به منظور کاهش پرخاشگری، در مورد سه ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی، مسئولیت پذیری و مقبولیت برنامه های آموزشی مناسب تدوین و اجرا گردد.