نویسندگان | مجید صدوقی,ابوالفضل گلیمی کاشی |
---|---|
همایش | همایش ملی روانشناسی و مدیریت آسیب های اجتماعی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۶-۳-۹ |
محل برگزاری همایش | چابهار |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
پرخاشگری رفتاری است که از نظر اجتماعی مخرب و صدمه زننده است. تحقیقات حکایت از آن دارد که درصد تاملی از کودکان تحت بد رفتاری کلامی یا روانی قرار میگیرند.پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و پرخاشگری در دانش آموزان انجام شد. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستانی (متوسطه دوم) شهرستان کاشان بودند که تعداد 366 نفر (192 دختر و 174 پسر) به صورت تصادفی ازطریق نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه ی نئو (فرم کوتاه)و پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) پاسخ دادند. داده ها با روش تحلیل رگرسیون (به شیوه ورود همزمان داده ها) و با استفاده از نرم افزار spss-18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده ها حاکی از آن است که از میان ویژگی های شخصیت، ویژگی های روان رنجورخویی ،مسئولیت پذیری و مقبولیت با پرخاشگری رابطه معناداری داری داشتند.این نتایج نشان می دهد که در مسائل آموزشی باید به منظور کاهش پرخاشگری، در مورد سه ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی، مسئولیت پذیری و مقبولیت برنامه های آموزشی مناسب تدوین و اجرا گردد.