بررسی رابطه ذهن آگاهی با نظم جویی شناختی هیجان در دانشجویان دانشگاه کاشان

نویسندگانمجید صدوقی,فاطمه حسامپور
همایشچهارمین همایش ملی مشاوره و سلامت روان
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۶-۵-۳
محل برگزاری همایشقوچان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از دانشجویان پس از ورود به دانشگاه از مشکلات هیجانی رنج می برند و در استفاده از راهبردهای کنترل هیجان با مشکل مواجهاند. یکی از عوامل مرتبط با بهداشت روانی راهبردهای تنظیم هیجان است. از این رو پژوهش در صدد تبیین رابطه نظم جویی شناختی هیجان با ذهن آگاهی در میان دانشجویان می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل 1191 94 در دانشگاه کاشان بودند، بر اساس جدول مورگان تعداد 133 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونه - گیری چند مرحله ای طبقه ای )برحسب جنسیت( انتخاب شدند و به پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان و پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبرگ پاسخ دادند. داده های حاصل با استفاده از آزمون رگرسیون به وسیله نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که ذهن آگاهی می تواند به عنوان یک عامل پیش بینی برای کنترل هیجانات و تنظیم شناختی هیجانات موثر واقع شود از این رو کسانی که از ذهن آگاهی بالاتری برخوردار هستند آگاهی بهتری نسبت به هیجانات خود دارند در نتیجه می توانند از تنظیم هیجانی بالاتری برخوردار باشند نتایج تلویحا بدین معناست که با تقویت ذهن آگاهی و آموزش مهارت های آن می توان باعث بهبود و کاهش هیجانات منفی و افزایش نظم جویی شناختی در میان دانشجویان شد.