رابطه فضای عاطفی خانواده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه

نویسندگانمجید صدوقی,مرضیه سادات سیدخراسانی
همایش2nd international conference on Management and Humanties
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۶-۶-۲
محل برگزاری همایشاستانبول
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جو عاطفی خانواده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه های اول تا سوم دوره متوسطه بود. نمونه پژوهش شامل 320 دانش آموز دختر شهرستان کاشان بود که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند.برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس روابط عاطفی اعضای خانواده « هیل برن » (1964) و از معدل دانش آموزان بعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد بین جو عاطفی اعضای خانواده و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معناداری (0.01>P) وجود دارد. طبق نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه، از بین خرده مقیاس های هشتگانه جو عاطفی خانواده، تشویق کردن بهترین پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است که این یافته لزوم اهمیت و توجه بیشتر خانواده ها به برقراری رابطه ی عاطفی عمیق و استفاده ازشکلهای مختلف تقویت و تشویق برای بهبود عملکرد تحصیلی فرزندانشان به خصوص در دوره نوجوانی رامی رساند.