نویسندگان | مجید صدوقی,حلیمه صراف |
---|---|
همایش | دومین کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۹-۱۱-۲۰ - ۲۰۱۹-۱۱-۲۲ |
محل برگزاری همایش | 1 - کاشان |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان و انجمن علمی آموزش و پرورش تطبیقی ایران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف مقایسه انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشآموزان در میان سبک¬های مختلف مدیریت کلاس انجام شد. 328 دانش¬آموز پسر مقطع متوسطه در شهرستان کاشان به روش نمونه¬گیری تصادفی چندمرحله¬ای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامه¬های انگیزش تحصیلی والرند و همکاران و زیرمقیاس خود-تنظیمی مقیاس راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) و پرسشنامه مدیریت کلاس پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) نشان داد اگرچه تفاوتی بین دو سبک مدیریت کلاس اقتدارگرایانه و مستبدانه در انگیزه درونی وجود ندارد، میانگین انگیزه درونی دانش آموزان در هر دو سبک مذکور بالاتر از سبک مدیریت کلاس سهلگیرانه است. در انگیزه بیرونی، سبک مدیریت اقتدارگرایانه بهطور معناداری بالاتری از دو سبک دیگر مدیریت کلاس است. همچنین میانگین بیانگیزگی در سبک مدیریت کلاس اقتدارگرایانه و مستبدانه بهطور معناداری پایینتر از سبک سهلگیرانه است. علاوه بر این، ازنظر استفاده از هر دو راهبرد یادگیری خودتنظیم شناختی و فراشناختی، سبک مدیریت کلاس اقتدارگرایانه بهطور معناداری بالاتر از هر دو سبک مدیریت کلاس مستبدانه و سهلگیرانه بوده و میانگین راهبرد یادگیری خودتنظیم شناختی و فراشناختی در سبک مدیریت کلاس مستبدانه نیز بالاتر از سبک مدیریت سهلگیرانه است. از این رو، توجه به سبک مدیریت کلاس بهعنوان عاملی مؤثر در فرآیند آموزش کلاسی می¬تواند در افزایش انگیزش تحصیلی و بهکارگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانش¬آموزان دبیرستانی نقش مهمی ایفا کند.
کلید واژه ها: سبک¬های مدیریت کلاس، انگیزش تحصیلی، راهبرد یادگیری خودتنظیم