نویسندگان | مجید صدوقی,زهره حمامی |
---|---|
همایش | دومین کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۹-۱۱-۲۰ - ۲۰۱۹-۱۱-۲۲ |
محل برگزاری همایش | 1 - کاشان |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان و انجمن علمی آموزش و پرورش تطبیقی ایران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
عوامل فردی گوناگونی همچون سبکهای یادگیری و تفکر پیشرفت تحصیلی را تحت تأثیر قرار میدهند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای تفکر و انگیزش پیشرفت در بین دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین صورت گرفته است. در این پژوهش که با از نوع توصیفی با طرح علی- مقایسهای بود، جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشکدههای علوم انسانی و ادبیات و زبانهای خارجه دانشگاه کاشان بودند. نمونه در گروه معدل بالا شامل 82 دانشجو و در گروه معدل پایین شامل 37 نفر از کلیه رشتهها انتخاب شدند و به پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ- واگنر و پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس پاسخ دادند. بهمنظور مقایسه دو گروه دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین در سبکهای تفکر و انگیزش پیشرفت از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین در هر سه کارکرد سبک تفکر اجرایی، قانونگذار و قضایی و همچنین انگیزش پیشرفت تفاوت معنادار وجود دارد و دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا در همه متغیرها از میانگین بالاتری برخوردار بودند. یافتهها نشاندهنده اهمیت توجه به تفاوتهای فردی یادگیرندگان در آموزش و یادگیری است.
کلید واژه ها: سبکهای تفکر، انگیزش پیشرفت، پیشرفت تحصیلی، افت تحصیلی، خودگردانی ذهنی