نویسندگان | مجید صدوقی |
---|---|
همایش | سومین همایش روانشناسی و آسیب های اجتماعی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۹-۱۲-۱۹ - ۲۰۱۹-۱۲-۱۹ |
محل برگزاری همایش | 1 - چابهار |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
بسیاری از دانشجویان به دلیل جذابیت و کاربردهای متنوع و متعدد تلفن همراه، از توجه به جنبههای منفی آن مانند اتلاف وقت، اشغال ظرفیت شناختی و روانی و از دست دادن زمان مفید مطالعه، وابستگی به تلفن همراه و اضطراب ناشی از آن به هنگام پرداختن به امور تحصیلی و مانند آن غفلت میکنند. با توجه به پیامدهای منفی استفاده مفرط از تلفن همراه، شناسایی عوامل زمینهساز آن در دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه دشواری تنظیم هیجان با استفاده مفرط از تلفن همراه انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش شامل کل دانشجویان دانشگاه کاشان در مهرماه 1398 بود که تعداد 198 نفر به روش نمونه¬گیری چندمرحلهای طبقهای (متناسب با جنسیت) انتخاب شدند؛ و به پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان گرتز و رومر (DERS) و پرسشنامه استفاده از تلفن همراه جنارو پاسخ دادند. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که رابطه مثبت معناداری بین استفاده مفرط از تلفن همراه با نمره کل دشواری در تنظیم هیجانی (01/0>p و 31/0=r) وجود دارد. همچنین، استفاده مفرط از تلفن همراه با مؤلفههای عدم پذیرش هیجانهای منفی (01/0>p و 27/0=r) و دشواری در انجام رفتارهای هدفمند (01/0>p و 23/0=r)، محدودیت راهبردهای اثربخش تنظیم هیجان (01/0>p و 27/0=r)، فقدان آگاهی هیجانی (01/0>p و 25/0=r) فقدان شفافیت هیجانی (01/0>p و 32/0=r) نیز رابطه معناداری وجود دارد؛ اما بین دشواری در مهار رفتارهای تکانشی (05/0 p> و 12/0=r) با استفاده مفرط از تلفن همراه رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج تلویحاً نشان میدهند که آموزش شیوههای مناسب تنظیم هیجانی و طراحی و اجرای مداخله مناسب میتواند به پیشگیری و کاهش استفاده مفرط دانشجویان از تلفن همراه و پیامدهای منفی آن کمک نماید.
کلید واژه ها: تلفن همراه هوشمند، تنظیم هیجان، اعتیاد رفتاری، دانشجویان