رابطه امید و خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان

نویسندگانمجید صدوقی,فاطمه حسامپور
همایشکنگره ایرانی روانشناسی مثبت
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۹-۱۲-۱۰ - ۲۰۱۹-۱۲-۱۱
محل برگزاری همایش1 - تهران
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه شهید بهشتی
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه امید و خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان انجام شده است. 431 دانش‌آموز (187 پسر و 244 دختر) دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای طبقه‌ای متناسب با جنسیت انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های امید اسنایدر، خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ و فرم کوتاه شده‌ سرزندگی تحصیلی حسین چاری پاسخ دادند. داده‌ها از طریق آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش رود همزمان داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که هر دو متغیر امید و خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان رابطه مثبت معنادار داشته و می‌توانند آن را پیش‌بینی ‌کنند. نتایج تلویحاً نشان می‌دهد تدوین مداخلات روان‌شناختی مناسب به‌منظور ارتقاء امید و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان می‌تواند به سازگاری بهتر جهت کنار آمدن با چالش‌ها و موانع تحصیلی و ارتقاء سرزندگی تحصیلی آنان کمک نماید.

کلید واژه ها: امید، خودکارآمدی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، دانشآموزان