نویسندگان | مجید صدوقی,فاطمه حسامپور |
---|---|
همایش | کنگره ایرانی روانشناسی مثبت |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۹-۱۲-۱۰ - ۲۰۱۹-۱۲-۱۱ |
محل برگزاری همایش | 1 - تهران |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه شهید بهشتی |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه امید و خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان انجام شده است. 431 دانشآموز (187 پسر و 244 دختر) دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای طبقهای متناسب با جنسیت انتخاب شدند و به پرسشنامههای امید اسنایدر، خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ و فرم کوتاه شده سرزندگی تحصیلی حسین چاری پاسخ دادند. دادهها از طریق آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش رود همزمان دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که هر دو متغیر امید و خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت معنادار داشته و میتوانند آن را پیشبینی کنند. نتایج تلویحاً نشان میدهد تدوین مداخلات روانشناختی مناسب بهمنظور ارتقاء امید و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان میتواند به سازگاری بهتر جهت کنار آمدن با چالشها و موانع تحصیلی و ارتقاء سرزندگی تحصیلی آنان کمک نماید.
کلید واژه ها: امید، خودکارآمدی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، دانشآموزان