بررسی رابطه ذهن آگاهی با افسردگی در دانشجویان دانشگاه کاشان

نویسندگانمجید صدوقی,فاطمه حسامپور
همایشچهارمین همایش ملی مشاوره و سلامت روان
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۶-۰۵-۰۳ - ۲۰۱۶-۰۵-۰۴
محل برگزاری همایش1 - قوچان
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

پژوهش ها نشان داده اند که در گروههای دانشجویی، دامنه بالایی از افسردگی مشاهده می شود به طوری که بسیاری از دانشجویان از بعضی نشانه های افسردگی رنج می برند و درصدی از آن ها دچار افسردگی شدید هستند. از آنجا که افسردگی مشکلی جدی به شمار می رود که عملکرد تحصیلی دانشجویان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد شناسایی عوامل مصون ساز در برابر افسردگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین، مطالعه حاضربا هدف تبیین رابطه ذهن آگاهی با افسردگی دانشجویان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل 1141 49 در دانشگاه - کاشان بودند که با توجه به جدول مورگان 133 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای به صورت طبقه ای )بر اساس جنسیت( انتخاب شدند و به پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبرگ پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و از طریق آز مون رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که متغیر ذهن آگاهی یکی از عوامل پیش بینی کننده افسردگی محسوب می شود و دانشجویانی که از ذهن آگاهی بالاتری برخوردارند آسیب پذیری کمتری در برابر افسردگی دارند. همچنین، یافته ها تلویحا بدین معناست که تقویت ذهن آگاهی و آموزش مهارت های ذهن آگاهی می تواند باعث بهبود و کاهش افسردگی میان دانشجویان شود.

کلید واژه ها: ذهن آگاهی، افسردگی، دانشجویان