رابطه انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی

نویسندگانمجید صدوقی,حلیمه صراف
همایشاولین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روان شنا سی،جامعه شنا سی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۵-۹-۲
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

چکیده عملکرد تحصیلی و شناخت عوامل مرتبط با آن همواره مورد توجه متخصصان حوزه تعلیم و تربیت بوده است. پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه انگیزش و راهبردهای یادگیری خودتنظیم با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان دختر طراحی و انجام شده است. به همین منظور، از بین 5 منطقه آموزشی و 30 مدرسه در کلانشهر قم، تعداد 299 دانش آموز دختر دبیرستانی، به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دانش آموزان به پرسشنامه های انگیزش تحصیلی والرند و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) و سوالات جمعیت شناختی و معدل تحصیلی خود پاسخ دادند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون به روش ورود همزمان داده‌ها نشان داد که بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.(05/0p <). همچنین نتایج نشان داد که از میان مولفه‌های انگیزش و راهبرد یادگیری خودتنظیم، انگیزش درونی با 64/0=β و راهبرد فراشناختی با 093/0=β، به طرز معناداری پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی میکنند. نتایج تلویحاً نشان می دهد که توجه به انگیزش درونی و راهبرد فراشناختی به عنوان عوامل مؤثردر پیشرفت تحصیلی می تواند به موفقیت و دستیابی به اهداف آموزشی دانش آموزان در مدرسه بیفزاید. کلید واژه: پیشرفت تحصیلی، انگیزش تحصیلی، انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، بی انگیزگی، راهبردهای یادگیری خودتنظیم