رزومه
QR


مجید صدوقی

مجید صدوقی

دانشیار

دانشکده: دانشکده علوم انسانی

گروه: روان شناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
QR
مجید صدوقی

دانشیار مجید صدوقی

دانشکده: دانشکده علوم انسانی - گروه: روان شناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

برنامه نیمسال تحصیلی اول 1403

ایام هفته

8 - 10

10 - 12

12-14

14-16

16-18

شنبه

فیزیولوژی عمومی مغز و اعصاب

مراجعه دانشجویی

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

یکشنبه

عصب روانشناسی دکتری

متون تخصصی1

روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی 1

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

دوشنبه

مطالعه و پژوهش

روش تحقیق پیشرفته

روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی 2

روش تحقیق پیشرفته

مطالعه و پژوهش

سه شنبه

مطالعه و پژوهش

روش تحقیق پیشرفته (واحد عملی)

مراجعه دانشجویی

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

چهارشنبه

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

لطفا با هماهنگی قبلی مراجعه فرمایید
تلفن 03155913750 و ایمیل:
sadoughi@kashanu.ac.ir

نمایش بیشتر

رابطه ترجیح اجتماعی و شایستگی اجتماعی با قربانی شدن دانشآموزان

نویسندگانمجید صدوقی,سیماسادات کرسوی
نشریهرویش روانشناسی
شماره صفحات۷۷
شماره مجلد۳
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار1399/03/27
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

آزار و اذیت در مدرسه تأثیرات مستقیم قابل توجهی ازجمله آسیب روانشناختی کوتاهمدت و بلندمدت برای کودکان قربانی در پی دارد. بنابراین، شناسایی عوامل خطرزا و محافظتی در برابر این پدیده از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شایستگی اجتماعی و ترجیح اجتماعی با قربانی شدن دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان 13 تا 15 ساله شهرستان کاشان ) 11910 نفر( در سال 1396 بودند که براساس فرمول کوکران از بین آنها - تحصیلی 97 نمونهای به حجم 414 نفر ) 202 دختر و 212 پسر( برآورد و با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای شایستگی اجتماعی اسمارت و سان سون 2003 ( و مقیاس قلدری ایلی نویز ) 2001 ( و آزمون گروه سنجی ( استفاده شد. جهت تحلیل دادهها آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که شایستگی اجتماعی، پذیرش اجتماعی و طرد اجتماعی با قربانی شدن رابطه معناداری داشت. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد طرد اجتماعی بطور مستقیم و شایستگی اجتماعی به طور معکوس، به ترتیب بیشترین توانایی را در پیشبینی قربانی شدن رفتارهای قلدری دانش آموزان داشتند. با توجه به نتایج بهدستآمده، انجام اقداماتی بهمنظور بهبود روابط بین فردی دانشآموزان و کمک به کسب جایگاه اجتماعی مطلوب و اجتناب از طرد شدن در میان همسالان و همچنین، افزایش شایستگی اجتماعی آنان میتواند قربانی شدن دانشآموزان را کاهش دهد.