رزومه
QR


مجید صدوقی

مجید صدوقی

دانشیار

دانشکده: دانشکده علوم انسانی

گروه: روان شناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
QR
مجید صدوقی

دانشیار مجید صدوقی

دانشکده: دانشکده علوم انسانی - گروه: روان شناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

برنامه نیمسال تحصیلی اول 1403

ایام هفته

8 - 10

10 - 12

12-14

14-16

16-18

شنبه

فیزیولوژی عمومی مغز و اعصاب

مراجعه دانشجویی

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

یکشنبه

عصب روانشناسی دکتری

متون تخصصی1

روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی 1

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

دوشنبه

مطالعه و پژوهش

روش تحقیق پیشرفته

روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی 2

روش تحقیق پیشرفته

مطالعه و پژوهش

سه شنبه

مطالعه و پژوهش

روش تحقیق پیشرفته (واحد عملی)

مراجعه دانشجویی

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

چهارشنبه

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

مطالعه و پژوهش

لطفا با هماهنگی قبلی مراجعه فرمایید
تلفن 03155913750 و ایمیل:
sadoughi@kashanu.ac.ir

نمایش بیشتر

رابطه نیازهای اساسی روانشناختی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی

نویسندگانمجید صدوقی,امنه مرکوبی بیدگلی
نشریهگامهای توسعه در آموزش پزشکی
شماره صفحات۶
شماره مجلد۱۵
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار1397/01/22
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC ,SID

چکیده مقاله

زمینه و هدف: فرسودگی تحصیلی دارای پیامدهای منفی متعددی همچون کاهش انگیزه، اشتیاق و عملکرد تحصیلی دانشجویان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نیازهای اساسی روانشناختی با فرسودگی تحصیلی انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی با طرح همبستگی است. تعداد 233 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان (شامل 140 دختر و 93پسر) در نیمسال دوم 95-96 با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های فرسودگی تحصیلی برسو و نیازهای اساسی روانشناختی گانیه و سوالات دموگرافیک پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده تحلیل همبستگی کانونی از طریق نرم افزار SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که فرسودگی تحصیلی با نیاز خودمختاری (296/0-r= و 01/0>P)، نیاز شایستگی (548/0-r= و01/0>P) و همچنین، نیاز ارتباط (290/0-r= و 01/0>P) همبستگی منفی معناداری دارد. ضریب همبستگی کانونی برابر با 61/0 بود. نتایج تحلیل کانونی نشان داد که تنها یک مجموعه معنادار بین نیازهای اساسی روانشناختی و مولفه‌های فرسودگی وجود دارد و هرچقدر نیازهای روانشناختی به ویژه نیاز شایستگی ارضاء شود احتمال فرسودگی تحصیلی به ویژه در بعد ناکارآمدی تحصیلی به عنوان مولفه اصلی فرسودگی تحصیلی کاهش می‌یابد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش حاکی ازآن است که برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی به ویژه نیاز شایستگی، نقش مهمی در پیشگیری از مولفه ناکارآمدی فرسودگی تحصیلی دانشجویان دارد. توجه به ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در برنامه‌های آموزشی می‌تواند یک عامل محافظت‌کننده در برابر فرسودگی تحصیلی دانشجویان و بهبود وضعیت تحصیلی آنان باشد.