نویسندگان | مجید صدوقی,عذرا غفاری |
---|---|
نشریه | مدیریت مدرسه |
شماره صفحات | ۶۱ |
شماره مجلد | ۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
ژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة حمایت تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش واسطهگری کیفیت زندگی در مدرسه در بین دانشآموزان دختر انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیة دانشآموزان دختر متوسطة دوم، شهر قم بود. به این منظور بر اساس جدول مورگان، تعداد 357 دانشآموز دختر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت (2005)، فرسودگی تحصیلی ماسلاخ و شوفلی (2001) و کیفیت زندگی در مدرسة اینلی و بورک (1992) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسه مراتبی همزمان و آزمونZ سوبل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از وجود ارتباط منفی معنادار بین حمایت تحصیلی و نیز کیفیت زندگی در مدرسه با مولفههای فرسودگی تحصیلی شامل بی-علاقگی تحصیلی، خستگی هیجانی و ناکارآمدی بود. همچنین، بین حمایت تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه رابطة مثبت و معناداری مشاهده شدبه علاوه، تحلیل رگرسیون سلسه مراتبی نشان داد که حمایت تحصیلی میتواند فرسودگی تحصیلی را پیشبینی کرده و کیفیت زندگی در مدرسه دارای نقش واسطهای در رابطه میان حمایت تحصیلی با فرسودگی تحصیلی است. نتایج تلویحاً نشان میدهدکه حمایت تحصیلی نقش بازدارنده مهمی در ابتلا به فرسودگی تحصیلی دارد و به منظور مقابله با فرسودگی تحصیلی باید برنامهریزی و مداخله لازم برای ارتقاء کیفیت زندگی دانش-آموزان و هدایت تحصیلی کارآمد آنان صورت گیرد.
tags: حمایت تحصیلی؛ فرسودگی تحصیلی؛ کیفیت زندگی در مدرسه؛ دانشآموزان دختر