نویسندگان | نجمه اسکندری خزاقی,مجید صدوقی |
---|---|
نشریه | رویش روانشناسی |
شماره صفحات | ۲۳ |
شماره مجلد | ۱۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
مجموعه گستردهای از پژوهشها بر اهمیت نقش درگیری تحصیلی بهعنوان یک سازه جدید در یادگیری تأکید کردهاند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه¬ای انگیزش درونی در رابطه میان نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه کاشان در سال 1398 بودند که از میان آنان 331 نفر بر اساس روش نمونه¬گیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه¬های درگیری تحصیلی ریو و تسنگ، نیازهای بنیادین روان¬شناختی گانیه و انگیزش تحصیلی هارتر بودند. داده¬های جمعآوریشده با روش همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین نیازهای روان¬شناختی، درگیری تحصیلی و انگیزش درونی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0>p). همچنین نتایج نشان داد که مدل مطرحشده از برازش خوبی برخوردار است. نتایج تحلیل مسیر حاکی از این بود که نیازهای بنیادین روان¬شناختی بر درگیری تحصیلی تأثیر معناداری دارد و انگیزش درونی این رابطه را میانجی¬گری می¬کند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، ارضای نیازهای روان¬شناختی میتواند با تقویت انگیزش درونی منجر به افزایش درگیری تحصیلی در دانشجویان ¬شود؛ بنابراین ضروری است اقدامات لازم در جهت برنامهریزی و بازنگری در شیوههای آموزشی در راستای بهبود ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی مورد توجه قرار گیرد.
tags: نیازهای بنیادین روانشناختی، درگیری تحصیلی، انگیزش درونی